tirsdag 14. april 2009

På tide

Da jeg vokste opp bodde jeg i en liten bygd. En ørliten bygd som ikke var avmerket på noe kart. Husker fortsatt den gangen i Mandal på ferie der jeg ble spurt om hvor jeg kom fra. "Ligarda", svarte jeg, for det var jo der jeg bodde. Etterpå da jeg fortalte mor og far at noen hadde spurt meg om hvor jeg bodde og fortalt svaret husker jeg faren min sa. "Ja, han ble nok klok da, Ligarda står ikke på kartet." Etter den episoden sluttet jeg nok å si jeg kom fra Ligarda, om det det da ikke var lokalkjente som spurte. Det skurret å si at jeg var fra Ringelia, men det var plassert på kartet og det var postadressen. Ikke at så mange visste hvor det var eller, så da var det å forklare, rett ovenfor Hov, to mil fra Dokka, fem mil fra Gjøvik, mellom Jevnaker og Dokka. Av og til visste folk om minst et av stedene, og tja at Randsfjorden er fjerde største innsjø i Norge er kanskje ikke i noen geografibøker?

Da jeg kom oppover nå i påsken var derfor forundringen og gleden stor da jeg så at Ligarda endelig hadde fått sitt eget stedsnavnsskilt! Sånne som har kommet opp over alt, nå var det et i den lille bygda mi og gitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv