fredag 5. juni 2009

Hvor vanskelig kan det være????

Som frilansjournalist får jeg som andre som fotografer av og til spørsmål om bilder som har stått på trykk i avisa. Jeg deler gladelig mine bilder med stolte foreldre, besteforeldre eller andre som måtte ha lyst på et bilde jeg har tatt.

For en uke siden ringte en bestemor meg, barnebarnet hadde vært avbildet i avisa og nå ønsket hun bildet. Dessverre er det ikke lenger sånn at avisa kan sende mine bilder til gud og hvermann. Ja, jeg sier dessverre, for her sitter jeg og forsøker å printe ut, og selv om jeg har stilt inn så den skal ta riktig størrelse på fotopapiret kommer bildene ut hodeløse. Ok, gutten bestemoren var interessert i har fått beholde hodet, men de to andre som var med får kun med nesa og nedover, og det er vel ikke noe å henge hverken på veggen eller sette i skrytealbumet. Det er da ikke min mor som har tatt disse bildene eller, hun kapper gjerne der,(ved nesa på folk), men jeg har i det minste greid å få med alt så derfor synes jeg at alt også skal med på papiret. Nå har jeg byttet ut papiret med standard a4 fotopapir, i håp om at alle tre på bildet skal komme ut hele, men hva skjer da, skriveren nekter å gjøre noe som helst her, og sletting av ventende dokumenter ignorerer den fullstendig, jeg har skrevet ut ark etter ark og irritasjonen øker i takt med bortkastet fotopapir og blekk. Siden jeg da også er så snill at jeg sier at det er greit og at jeg ikke vil ha betalt så begynner hele bildet og bli en smådyr affære. Når og om jeg tilslutt får printet ut bildet får jeg jo portoutgifter i tillegg så neste gang noen spør om bildet skal jeg ta betalt! En symbolsk sum i det minste.

Nå har jeg fått i gang skriveren igjen, der kommer et bilde på a4 ark, og de to guttene med kritiske hodekapp er nå på vei ut av skriveren, med hodene i behold!!!!
Da ordnet det seg denne gangen også, nå er det bare å få sendt avgårde til stolt, ventende bestemor. Og tenke at jeg har gjort dagens gode gjerning. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv