lørdag 29. oktober 2011

Lyden av

P4 har en konkurranse, lyden av Norge. Den dag i dag har jeg ikke greid å "ta" lyden, men trodd flere ganger. Allikevel er lyden av brytebrød den lyden jeg husker aller best. Etter at andre hadde rettet den riktig, vel og merke. Kanskje fordi jeg synes det var en ganske dum lyd, hvem vet hvordan det høres ut når man drar av en bit brød fra et brytebrød liksom? Ikke jeg i hvertfall. Ikke at de andre lydene er dagligdagse lyder for meg eller, hvertfall ikke før noen knekker koden og svarer riktig. Da kan av og til lyden være ganske opplagt.

Dog var det ikke disse lydene jeg tenkte på når jeg fikk ideen til dette blogginnleget.
Det var lyder som jeg faktisk synes er ganske koselig som var bakgrunnen. Først og frems lyder som jeg rett og slett har glemt siden jeg aldri eller sjelden hører dem. Som lyden av oppringningen til et modem. Den synes jeg faktisk var en ganske trivelig lyd, :) men den lyden er helt borte. Nå er en tilkoblet nettet hele tiden og til brøkdelen av prisen så kanskje greit at det ikke lenger er en dagligdags lyd.

Den andre lyden som jeg kom på samtidig som modemet, og som egentlig ikke er helt borte, er lyden som Windows kommer med når en skrur av pcen. Den også synes jeg er utrolig koselig.

En annen lyd som jeg hørte i dag og som kanskje kan finnes sjarmerende er lyden som blir når en går på gress som har frosset. Det knaser liksom litt under skoene, ikke som når en går ute i snøen og det er kaldt, mer den lyden av å knekke et stivt gresstrå liksom. Det er lyden av vinter, og om den er like kjærkommen? Tjanjai...skeptisk.

1 kommentar:

  1. mye koselige lyder ja....knasing av 1000 lapper er å en fin lyd...hi hi

    SvarSlett

Bloggarkiv