fredag 8. mars 2013

Helikopterforelder

Ja, hva er nå det og hvor hørte jeg om ordet? Det stod i Torsdag i går, og jeg leste forklaringen på en helikopterforelder. Når jeg googler ordet er det visst ikke noe som dukket opp i går, men ordet har nå gått meg hus forbi til nå.
Ordet oppfattes kanskje ikke så negativt, ikke før en leste hva ordet kom fra, men kort fortalt: Det er foreldre som på en måte hjelpe sine håpefulle med å blande seg for mye inn i de unges valg.
Jeg har latt ungene velge selv, (skole, konfirmasjon osv) jeg, men følte meg allikevel truffet.
For hvor ofte har ikke jeg forsøkt å gi mine veiledning om f.eks verdien av reiseforskiring (det første jeg kom på, fordi det er det siste jeg "prakket" på en av mine håpefulle før jeg leste om helikopterforeldre.)
Jeg mener det jo ikke vondt, men det er lett å fortelle om lure valg, fordi jeg har levd et liv bestående av valg selv. Jeg har satt pris på å få veiledning, men kanskje først når jeg spurte om hjelp. Så jeg lover, jeg skal skjerpe meg. Selv om mine unger nå er store så håper jeg fortsatt at de vil komme til meg med problemer og spørsmål de måtte ha, så får de selv finne ut at det er lurt å pakke kofferten litt før en samme dag som en reise starter, f.eks., for det er på sånne ting jeg har vært veldig flink, og kanskje muligens for flink?

Og til mine barn, jeg har gjort det i beste mening.


Bildet er lånt fra denne bloggen: http://ernajoja.blogg.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv