onsdag 1. mai 2013

Ustabil franskmann

Er det ikke det ene så........er det det andre.

Nå begynner jeg å bli lei franskmannen min. Synes ikke han er så veldig snill mot meg, snarere tvert i mot. Når du tror at nå er alt på stell igjen så...

Nå er det drivakselen som er gåen, den og begge mansjettene, det bråker fryktelig og kan visst ryke når tid som helst. Jeg prøver å kjøre pent til jeg får reparert det, for jeg må jo kjøre bilen, Når jeg tenker etter så er det ikke det eneste som er feil om dagen. Det lyser en lampe også, en oransje lampe, den lyser ikke på hver tur, bare nesten, den forteller meg at ABSbremsene mine ikke er helt som de skal, men vanlige bremser virker så jeg har ikke gjort noe med det, ennå. Den oransje lampen har irritert meg i takt med hanskerommet som ikke er ment for store lommebøker (ikke min- jeg kjører jo denne franskmannen som begynner å koste mer enn han smaker), en lommebok kilte seg fast for lenge siden. Og lommeboka måtte jo ut, dermed måtte det litt rå muskelkraft til, og vips så var låsen ødelagt. Gaffatape er ikke veldig fint, og nå når ikke engang gaffatapen greier å holde lokket på plass, ja, da kommer det noen saftige bannesalver, hver gang tapen gir etter og hanskerommet detter opp. Gjerne mange ganger på en tur. Så forbannet irriterende. Jeg lurer på å få tatt ut hele lokket. Jeg liker ikke å kjøre med tape i bilen. Tapen gjør at jeg helt mister lysten på å holde det ryddig også, for bilen ser uansett ut som en fillebil.

I vinterferien røyk coilen.
Når det var på det kaldeste i vinter trakk varmeapparatet sitt siste sukk. Heldigvis en enkel og forholdsvis sak å rette på, men en ganske kjølig tur til nærmeste verksted.

Det nærmer seg, eller det har gått over tiden for å skifte til sommerdekk (kjører piggfritt da) også, men enn så lenge mangler jeg noen bolter som ble ødelagt da jeg fikk lagt over til vinterdekk sist. Det er nemlig ikke bare, bare å skifte dekk heller på denne bilen, etter sist dekkskifte måtte jeg nemlig bytte hjullager og trommel bak, på samme dekk som boltene gikk ad dundas. I samme sleng måtte jeg også bytte en ny del av eksosanlegget, og registerreima, den var byttet første gang på 60 000 km, og den var forlengst doblet.

I fjor vår gikk katalysatoren, det bråkte så fælt og jeg synes bilen dro dårlig også. Det var den aller dyreste reparasjon på bilen så langt, og forhåpentligvis den dyreste noen gang.

Jeg skulle ønske franskmannen min var litt mer samarbeidsvillig enn det han er. Dette begynner å bli veldig irriterende. Jeg trenger en bil som får bensin, oljeskift og vask, ikke en som bare vil krangle. Har ikke tålmodighet til det, jeg, jeg blir bare veldig frustrert og forbannet over alle feilene som dukker opp.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv