onsdag 1. oktober 2014

Briller....

Helt siden jeg som seks åring begynte med briller har jeg hatet brillene. I begynnelsen glemte jeg dem stadig igjen hjemme, på hylla vi hadde på kjøkkenet. En sånn lang hylle med gjennomsiktige bokser til diverse mel og andre tørrvarer. Når jeg la dem der visste jeg til enhver tid hvor jeg hadde glemt dem. Å begynne på skolen med briller var nok heller ikke noe jeg gledet meg til, veldig ofte lå brillene der, på kjøkkenhylla hjemme, mens jeg myste og synet gradvis ble dårligere og dårligere. Husker fremdeles lykken når et brilleglass falt ut og jeg var forhindret fra å bruke briller til dette var fikset, selv om jeg også plagdes med dårlig samvittighet for at jeg påla mor og far en ekstra utgift.

Med tiden ble synet dårligere og dårligere, og brilleglassene ble tjukkere og tjukkere og jeg kunne ikke lenger greie meg uten disse forhatte brillene.Jeg så rett og slett ikke uten. At jeg etterhvert ble plaget for utseende gjorde ikke brillene mer elsket. Rosinøyer bak tykke brilleglass og kviseutbrudd som fint kunne vært fordelt på en hel klasse gjorde hverdagen alt annet enn lett.

Kusiner begynte med linser og vekte en drøm hos meg og i 1982, 16 år gammel kom jeg til Wahlberg på Gjøvik og fikk tilpasset mine første linser. Harde linser som ikke ga meg stort annet enn plunder og heft, de var greie å sette på, men et helvete og få ut om kvelden. Den lille sugeproppen traff alle andre steder enn midt på linsa når jeg stirret i speilet og trælet mens tårene rant og øynene ble rødere og rødere. Frykten for å måtte gå tilbake til briller var stor da jeg kom tilbake til første linsetime etter prøvingen. Heldigvis fikk jeg prøve myke linser og det startet en ny hverdag, i allefall hva synet angikk.

Jeg har gjennom alle disse årene forsøkt å være så forsiktig som jeg kan, sovet med dem, ja, men aldri mye og lenge, skrekken for betennelser og dritt har fulgt meg :) Synet hadde stabilisert seg på - 8.00 og jeg tenkte at jeg aldri kom til å bli langsynt, selv ikke når synet plutselig endret seg og jeg gikk ned på styrke.
- Vi gir deg litt svakere linser så du slipper alderslangsyntheten, sa de.
Jeg tvang meg til å se med stadig svakere linser før jeg for to år siden fikk trosset igjennom litt sterkere linser, men bare på det ene øyet, må vite.

For to uker siden var jeg på linsekontroll igjen og de forstod at jeg ikke kunne holde på med linser som var såpass mye for svake, -7.00 på venstre var nå blitt -7.75, høyre hadde gått fra - 7.50 til -8.00 og jeg skulle endelig få linser som passer meg. Rimelig lei av å myse og ikke lese på få meters avstand føltes det som reneste lykken. Helt til jeg fikk prøve styrken på ordentlig. For hva skjer? Jeg er ikke i stand til å lese skriften i sms'ene på mobilen, når noen sender en smiley kan det like gjerne være et surt fjes, jeg er faktisk ikke i stand til å skjelne hva det er, uten briller, med + styrke. Dermed føler jeg at jeg er litt tilbake til start. Jeg ønsker ikke briller i en snor, ei heller på hodet, så da blir det å huske på å få med seg disse brillene som gjør at jeg kan lese alt med liten skrift, til enhver tid da. Eventuelt ha briller overalt, hjemme, på jobben, i bilen... Vi får se, men akkurat nå er jeg ikke fornøyd med å se på lang avstand.


Bildet er lånt fra: http://www.minekontaktlinser.net/
Dette har vært hverdagen min også, nå kastes linsene hver dag, men i starten var det sånn, med koking og full pakke.
Jeg kan ikke opereres, dessverre. 

3 kommentarer:

  1. Om det er noen trøst, er vi fler i familien som veit sånn ca akkurat hvordan det er med de syns-greiene :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Mager trøst :) men jeg er i godt selskap

      Slett
    2. Ja, dessverre - får jeg vel si :P Jeg har gått til det steget og kjøpt meg et brillepar nr2, sånn at jeg kan variere, siden jeg bruker så mye briller. Har også fått med meg en haug med forskjellige linsetyper jeg skal prøve ut, fordi optikeren mente at jeg måtte ha hornhinnekorrigerende linser. Men de linseparene jeg har fått med meg er så ekle og plagsomme (det ene paret er sånne som blir så tørre at jeg vurderer å grave ut øynene når jeg skal ha de ut), mens det andre er så tynne at om de er "feil vei" så plages jeg veldig, så jeg bruker alltid laaaaaaaang tid på å ta de ut/sette de i. Tror kanskje jeg skal protestere og si jeg vil ha de gamle linsene fortsatt. Selv om jeg ikke bruker linser så ofte... :P

      Slett

Bloggarkiv