torsdag 25. august 2016

Datoen

Det gikk en serie på NRK som het Datoen, jeg har en venninne som var med i den første episoden, hun er født på samme dag som Jens Stoltenberg. Hun ble faktisk nominert til Årets deltager - og vant- i Gullruten 2016 for sin åpenhjertige historie.
Men det er ikke det dette innlegget skal handle om, det var bare innledningen.

Jeg er ubrukelig til å huske datoer, men kjenner noen som husker alt av datoer når de bare har hørt om dem. Jeg hadde for eksempel en onkel som var rå på datoer, fødslesdager, bryllupsdager osv.

Selv husker jeg ungenes fødselsdager, familie og ofte dagen til nære, gode venner, men jeg er glad for facebook som gir påmunnelser på de fleste, sånn for sikkerhetsskyld.

Men om noen spør meg om jeg husker dagen jeg ble gift i sin tid så må jeg tenke godt etter, plassere et par bursdager og da, vips, vet jeg,  jeg skulle hatt bryllupsdag førstkommende søndag om jeg fortsatt hadde vært gift..


Slik som jeg husker noen andre datoer, 8. november 2014 er en dato jeg husker, det var en god dato, da vet jeg også at Liverpool spilte kamp mot Chelsea, men om noen spør når jeg har vært tilstede på Anfield og sett kamp så kan jeg kun huske måneden jeg var der, ikke datoen.

Jeg har andre datoer som huskes også, dager som huskes, på godt eller vondt, jeg skal ikke nevne alle dem her, men er det ikke litt rart dette med å huske/ikke huske når ting skjedde? At noen bare er helt rå på det, mens andre -som meg- er helt ubrukelig?

Det ska ikke være lett....

Jeg kan glemme at jeg har fri på en torsdag, og bør også ha alarm som forteller at det er fri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv