torsdag 5. mai 2011

På linsejakt


Hvor lenge er det siden jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne laseroperere øynene mine nå? To år? Snart to år tenker jeg. Den beskjeden var skikkelig nedtur fordi jeg hadde gledet meg til å våkne om morran og kunne se uten at brillene først måtte på. Bare det å endelig kunne få sett den projektorklokken som lyser i taket og som jeg en gang hadde kjøpt (?), med mine minus 7 er jo det en vits midt på natta. Og derfor måtte jeg til to klinikker som driver med laseroperasjoner, andre gangen for å overprøve resulatet fra første klinikk, men dessverre gikk jeg derfra med samme nedslående konklusjon. Men uten drypping av øynene som ga de forvokste pupillene som jeg hadde fått på første stedet.

Uansett, jeg var besatt av tanken på å se hele døgnet så måtte det bli månedslinser som jeg gikk med og tok ut etter tredve dager og kastet. Joda, de funket ganske greit de, etter en uke vel og merke. Første uke med nye linser var tørre og ekle å våkne med. Og etter hvert så begynte jeg å ta dem ut om kvelden og på med brillene igjen om morran, og byttet dem ut etter en måned.

Jeg ble aldri fortrolig med dette, hverken linsene eller at jeg selv hadde meldt meg "ut" av Brilleland for å bestille billigere linser på nettet. Bare det å huske på at det ikke skulle gå tomt for linser ble pes og som 30dagers linser var de heller ikke spesielt billig eller.

Jeg gikk tilbake til Brilleland og ba om å få prøve andre månedslinser som var ment å ta ut om kvelden. Men det gikk bare en uke før jeg kjente "nåler" i øynene. Forkastet!

Neste kontroll fikk jeg med noen andre månedslinser og dagslinser for noen dager. Nå er begge testet, og nå har daglinsene vunnet. Ikke de dyre jeg brukte før, men de billigste de har der faktisk. Etter en uke med de andre er prikkingen og nålene igjen på plass og allerede nå er brillene på for kvelden.

Så for litt siden startet også jakten på gamle, gjemte daglinser her for litt siden. I skuffer, skap, toalettmapper og over alt det kan tenkes at jeg en eller annen gang har puttet linser. Jeg måtte finne nok til jeg skal på ny kontroll tirsdag og får nye av de jeg skal begynne med, og også komme i gang med abonnementet som hele tiden sikrer meg linser hjem i min postkasse.

Så da er jeg tilbake der jeg startet da før jeg startet jakten på laseroperasjon, daglinser. Praktisk, lettvint og helt uten disse proteinflekkene som jeg mistenker å være årsaken til nålestikkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv