søndag 1. januar 2012

Nytt år og nye muligheter

Også for brøytemannskapene som har ansvaret for veiene i Aurskog-Høland. Ni timer ut i det nye året er det en skam.

Noen må som kjent jobbe, enten det er slik eller sånn, og sånn burde det vel strengt tatt være for de som har tatt på seg og holde vinterveiene fri for snø også? Dessverre er det ikke sånn. På vei til jobb i dag snødde det jevnt og jeg fikk det ærefulle oppdraget å være mitt eget brøyteselskap på mine fem kilometere på fylkesvei 226, jeg fikk kjøre i noens spor på riksvei 125 og tenkte at på 115, der! Der er det helt sikkert bra, og gledet meg til å komme dit. Tross alt er det der jeg kjører den lengste biten. Men dengang ei sa Tordenskiold, det var bare å legge seg i sporet som gikk der og håpe at det ikke kom noen i møte. Med hjertet i halsen og håpet i livet durte jeg i vei på min ferd mot Østfolds grense og tenkte at der er de alltid tidlig ute, og veldig flinke, både på å brøyte og salte. Men, ikke i dag :(

Kanskje de var på nyttårsfest alle disse brøytemannskapene og ikke har fått med seg at det har lavet ned i noen timer nå? Ikke vet jeg, men jeg vet hva de svarte på 175 da jeg lurte på hvor mye snø det må ha kommet for at de skal ta seg ut. Jeg har nemlig hørt noe om tre, eller fem centimeter (vet ikke hvor lang den ene pekefingeren min er, men jeg stanset bilen og målte med den i dag, og borte var den).
"Grensen er nådd når folk begynner å klage" mente den trivelige fyren som skulle ringe å vekke rette vedkommende her hos meg. Han var dog enig i at det var i seneste laget, men da vet vi hva vi har å å gjøre? Vi må KLAGE! Vi kan ikke sitte og vente å tenke at de kommer nok, mens forholdene blir verre og verre. Joda, så mestrer vi å kjøre på dårlig vedlikeholdte veier. Det har vi gjort hele tiden, og vi er flinke og avpasser farten osv, men så en dag er ikke det nok. Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har opplevd å miste en elsket far som fant seg i, og kjørte på kleine vinterveier i flerfoldige år. Jeg nekter derfor å finne meg i at vi ikke skal være like mye verdt fordi vi bor i utkantstrøk eller bor grisgrendt, kall det hva du vil. Jeg skal klage og klage og oppfordrer alle til å gjøre det samme - igjen, og igjen. Om vedkommende som skal holde veiene fremkommerlige synes det blir for mye, javel, da får det mennesket finne seg noe annet å gjøre. Det er ikke så mange dagene med dette føret i løpet av vinteren og om grunnarbeidet blir gjort skikkelig og i tide så slipper vi unna sporete, glatte veier når det igjen fryser på. For det gjør det jo.

Jeg heier på saltet og jeg heier på bare, tørre sommerveier!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv