mandag 9. november 2015

Rakfisk

I helgen ble igjen rakfiskfestivalen avholdt i Valdres. Jeg har aldri vært på denne rakfiskfestivalen, men har forstått at den er veldig populær. At rakfisk er delikatesse og snadder.
Vet ikke helt hva alle menneskene gjør på denne festivalen heller,  men regner med at de spiser rakfisk og drikker noe egnet drikke til.

For meg fører tankene på rakfisk meg tilbake til barndommens jul. Da juleaften var historie, og vi stod opp til 1.dag og førstedagsfrokost/lunsj. Med julepølser, lefser, sylte og bestefars rakfisk. Hjemmelaget med selvfisket ørret fra Randsfjorden.

En rett på bordet som luktet så vondt at en kresen unge aldri våget å smake på den. Men for de som spiste rakfisken var visst det nesten som å komme til himmelrike virket det som. Jeg tenkte nok mest at noe som luktet så hemskt, måtte smake likedan.
Far lurte meg en gang, lagde en lefsetåte, med rakfisk og sa det var julepølse. Det smakte ikke som julepølse, men greit, i dag kan jeg innrømme at det ikke smakte dritt heller :)

Som voksen har jeg smakt rakefisk en gang, uten lukt, men i lefse med noe løk og rømme tror jeg. Jeg overlevde det og.

Det blir nok aldri favoritten min, men vil for alltid sette meg tilbake til en svunnen tid, 1.dag jul og kjøkkenbordet hjemme med mor, far og mine kjære søsken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv