onsdag 21. mai 2014

Jeg undrer meg på

Av og til leser jeg sånne tester som gir terningkast på et testet produkt.
I går en om wienerpølser, som er en kjapp, grei og god middag, og ved kjøp av billigmerkene som nesten enhver butikk har, mange pølser (to middager) for en rimelig penge.

Nå spises det ikke pølser så ofte som tidligere. Da kunne pølser være middag to av ukas dager, kanskje oftere også om fantasien lot vente på seg.
Men pølser var godt og vi visste vel at det ikke var det sunneste vi kunne spise, men med pølser til middag var det i det minste aldri noe klager på maten. Det gikk ned på høykant og vi ble mette.

Testen i Dagbladet i går forklarer vel derfor hvorfor jeg fikk høyt kolesterol.... For det fikk jeg jo etterhvert da. (Da gikk vi over til grill kyllingpølser, ikke det beste, men greit alternativ til vanlige pølser.)
Og det jeg lurer på er når noen foretar disse testene, gjør da produsenten noe med innholdet? Pølsene som scorer lavt og inneholder mye fett og salt for eksempel? Gjør de noe med det? Eller skurer det bare og går?

Nå spises kun pølser i moderate mengder, jeg synes fortsatt at pølser er noe av det beste jeg får, og gleder meg hele dagen når jeg vet jeg skal spise pølser til middag. Med rå løk (og det gjør det visst sunnere). Med sjeldnere pølsemiddager trenger jeg ikke være like obs på innholdet i pølsene. Jeg er derimot ikke så kresen og ville neppe i en blindtest luke ut dyrt eller billig merke, jeg er fornøyd så lenge de er norske, og sier knekk.

Testen i Dagbladet kan leses her:  Sunne wienerpølser?


Bildet er lånt: www.meny.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv