fredag 9. mai 2014

Forklaringen?

Er dette årsaken til at jeg har fått først lyskeproblemer og deretter hoftevondt?

Sånn ser skoen ut i dag.


Bilde her er tatt 3/12 i fjor.



Disse skoene ble nøye valgt ut til meg på Asics i London i august i fjor. Jeg oppga vekt og hvor jeg normalt løp og ble beordret opp på tredemølla. Jeg ble fortalt at jeg overpronerer og fikk prøve sko etter sko, og endte opp med denne skoen da, som skulle være helt perfekt for meg og mitt løpesett.

Det sies at løpesko varer et år om en løper 20 kilometer i uka. Jeg løper minimum 20 i uka, noen ganger mer, aldri mindre. Løper jeg i terreng har jeg ofte på meg terrengsko, og jeg har også noen få ganger i vinter løpt med piggsko, Alle mine løpesko er Asics og alle har etterhvert blitt slitt, men aldri sånn som denne høyre skoen her.

De siste månedene har jeg fått vondere og vondere i lysken, greier ikke helt å fastsette når jeg kjente på det, men det begynner å bli en stund siden. Lenge var det bare vondt når jeg gikk, ikke når jeg løp, men forstod at det mest sannsynlig var en følge av løpingen min, selv om jeg ikke helt forstod hvorfor dette bare kunne kunne komme smygende sånn. Etterhvert flyttet smertene seg, ja, for det ble mer og mer smertefullt, seg til hofta og hoftekammen. Den siste uka har vondtet vært konsentrert på hofta, jeg har måttet ta smertestillende for å løpe, ikke blitt verre, men ei heller bedre. Jeg forflytter meg sakte framover, men holder ut.

Sent i går begynte jeg å tenke på om det rett og slett kunne ha noe med skoen å gjøre, når jeg ser hvordan jeg har slitt den høyre, med en sko som skulle vært helt riktig for meg blir jeg mer og mer sikker på at det er det som kan være årsaken. Uten at det er bevist.

Nye løpesko!
Jeg har i hvertfall kjøpt nye sko i dag, så får vi se om jeg merker noe bedring på "problemene" mine. Jeg er evig optimist og tror at jeg har kjøpt løsningen i dag, så gjenstår det og se.

Mandag setter jeg i gang med 100 økter på 100 dager igjen også, så da nytter det ikke å ha vondt noe sted!

2 kommentarer:

  1. ........vet du har utfordret meg på denne 100/100 og er ikke ferdig tenkt!

    Lykke til!

    Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Sleng deg med, :) trur ikke noe alvorlig skjer om en må hoppe over en dag, bare at det tar lengre tid.

      Slett

Bloggarkiv