fredag 3. februar 2012

Røykvarsler - til besvær

Klokka er på vidt passert 03.39 og jeg er nokså våken.

Det er nå omtrent en halvtime siden vi fikk stoppet røykvarsleren som helt sikkert ble utløst av en pizza i stekeovnen. Eller kanskje mer riktig å si, tidligere pizzaer og dens smeltede oster. Det  rare, og også litt ekle var at det ikke var sånn synlig røyk som det av og til kan komme fra stekeovnen.
Jeg våknet av lyden, men i min nettoppvåknettilstand reagerte jeg ikke som man bør av røykvarlserlyd. Da skal man jo bare sprette opp eller? Det gjorde ikke jeg og ei heller husets frøken, selv om den seriekoblede røykvarsleren bråket alt den kunne også rett utenfor soverommet hennes.


Til mitt forsvar, underbevisstheten min sa meg nok at det ble laget mat, det stemte greit med klokkeslettet jeg "visste" det var, men siden jeg også har fyrt litt i ovnen før jeg la meg så kjenner jeg at jeg ikke helt greier å slappe av igjen nå. Enda jeg vet at det komfyren som trenger en rens, røykvarsler 2 -som ikke er seriekoblet - ga ikke fra seg noen lyd, ikke den her nede og ikke den oppe så det er jo ganske opplagt at batteriene skulle vært byttet 1.desember, er det ikke det som er datoen? Jeg tenkte da at våre røykvarslere er så nye enda at det trenger vi nok ikke, men i morgen kjøper jeg nye batterier. Og renser komfyren. Og satser på at de blir litt mindre følsomme for stekeosen fra kjøkkenet etterpå. Minner meg på at det er bare noen få dager siden den gikk her da frøkenen røykela hele første etasje når hun stekte minipannekaker. Selv om det da var ganske opplagt hvorfor det ulte. Og selv om det da var første gangen den ulte etter at jeg kjøpte nye. I fjor, eller var det i forfjor? fordi de gamle som jeg kjøpte samtidig med huset var blitt så veldig vare på alt av os fra kjøkkenet at det tilslutt knapt gikk an å tenke på å lage mat før spetakkelet satte i gang.

Jaja, nå skal jeg uansett prøve å sove litt igjen, nå har det nesten slukket i ovnen her også og sånn skal det få være ut natten. Jeg er ikke nordeuropas tøffeste fyrbøter og sånne opplevelser midt på natten gjør at fyrbøteren i meg streiker resten av natta, gitt.
Vi har fått bevist at seriekoblingen virker, vi har fått bevist at det ikke trenger å være tjukk røyk før røykvarsleren slår ut og at det nok er tid for batteriskift.

Nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal gjøre i morgentidlig.

1 kommentar:

  1. Innlegget ditt er veldig bra og gir god informasjon .. Jeg likte det og likte å lese den. Fortsett å dele slike viktige verv.
    Boligalarm uten binding

    SvarSlett

Bloggarkiv