søndag 9. september 2012

Fysj a meg...lus...hjortelus

I alle år da ungene gikk på grunnskolen kom denne lappen om lus like etter skoleoppstart høst og vår. Det var like sikkert som den berømmelige banken. Lappen utløste den samme kløen hver gang og panikken for at en av mine skulle komme med disse krypene i hus var stor. Her forrige uke tror jeg det var, da jeg ryddet i kjøkkenskapene fant jeg faktisk lusemiddel som har stått der på varastyre. Lille prinsesse er russ i år, så det er jo noen år siden siste lapp liksom. Jeg kjøpte forsikkerhetskyld  også to forskjellige lusekammer og forstørrelsesglass. Men mine søk etter lus i hodebunnen på ungene ga aldri noe resultat, så jeg visste egentlig ikke hva jeg lette etter eller. Hvordan så en lus ut? Jeg hadde jo sett tegningen på lappen fra skolen, men den var jo nokså forstørret.

Fredag var jeg som nevnt i sist innlegg i skogen. Vel hjemme oppdaget vi et kryp som lignet mer på en flått tror jeg. Vanskelig å drepe, men gikk tilslutt. Jaja...kom sikkert fra veggen eller noe som var under restaurering.
Ikke lenge etter kjente jeg noe som kravlet på meg også og fant et lignende krek. Og deretter enda et....Hva var dette for noe?

Et raskt søk på elglus på nett og en statusoppdatering på facebook ga svaret. Hjortelus, elgelus, kall det hva du vil. De ser akkurat ut som noen forstørrede lus som på skolelappene og klør og kravler, og de er synlige for det blotte øyet. I løpet av kvelden fant jeg enda en og mor hadde visst også tatt kverken på et eller to. I bilen dagen etter så jeg en med vinger...helt etter boka, når de har funnet seg en vert (altså deg, meg, et dyr osv) kaster de eller spiser opp vingene sine. Den jeg så i bilen hadde vinger, ergo hadde den ikke funnet seg noe offer før den også dessverre ble drept.
De suger visst blod disse også og kan være ubehagelige, men er visst ufarlige. Min teori om at lus er lus holder nok ikke mål.

Jeg tror ikke ettermiddagens løpetur blir lagt til skogs, ikke morgendagens eller. Det vil ta litt tid før jeg orker å ferdes i skogen. For at JEG skulle bli den som kom hjem med lus første gangen her, selv om det bare var denne lusa fra skogen, det liker jeg svært dårlig!

Bildet er lånt fra  http://www.glomdalen.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv