torsdag 21. januar 2016

Når kloakktømmerne blir min beste venn

Så frøs det igjen, ikke vannet, men utløpet. Det bobler så fint i do når vi drar opp så, akkurat som det gjorde for mindre enn 2 uker siden. Selvfølgelig på en søndag kveld, alltid når alt er stengt.
Da ringte jeg først et firma som henviste meg til et annet septikktømmerfirma. Selv om jeg hater, og da mener jeg hater at ting ikke virker, så satte jeg pris på at de ba meg vente til mandagmorgen. Det var billigere enn at de skulle komme på søndag kveld. Så jeg smurte meg med tålmodighet og gikk minst mulig på do og la meg tidlig.
Mandag kom denne septikktømmeren som avtalt, at jeg like etterpå så de som har tømmingen her jeg bor kjørte forbi var jo kanskje litt bittert, men jeg visste ikke hvem jeg skulle kontakte når kloakken tettet seg. Ikke visste jeg hva som var feil heller egentlig, men den hyggelige septikktømmeren kunne fortelle at det var tett, ut fra tanken, mest sannsynlig frosset. Mitt dyre, drøyt et år gamle minrenseanlegg ble tømt og røret spylt opp. Problem løst! Trodde jeg.

I dag fikk jeg faktisk et sånt innfall, jeg tenkte jeg skulle se i tanken hvordan det stod til dere nede, om vannet fortsatt rant vekk. Som tenkt så gjort, vabbet meg bort i snøen bare for og ikke klare å få låst opp lokket på tanken. Vel, det boblet og hørtes ut som det levde som det skulle  så slo meg til ro med at alt var i skjønneste orden. Klokka gikk, kontorer stengte. Jeg skulle helgevaske, blant annet på badet. og det var da jeg trakk opp noe papir jeg hadde tørket av dolokket med at jeg gjenkjente både oppførsel og lyd i do. Vannet steg faretruende høyt når jeg dro opp, det boblet også i sluket under dusjen, så da er det tett igjen da, helt sikkert fryst igjen,.... Avslutte helgevask, stoppe vaskemaskinen, bruke minst mulig vann, jada, jeg kan det nå....

Nå er jo alt er stengt, septikktømmerne har tatt kvelden og reist hjem....og det er fredag i morgen.... , Døgnvakta på selskapet som har tømmingen her i kommunen kunne nok ha kommet nå, men ville jeg skulle vente til i morgen med å tømme. Det har noe med prisen å gjøre....men den hyggelige karen hadde dessverre ikke anledning til å henvise eller bestille tømming for meg i morgen så det må jeg gjøre selv, klokka åtte.... Det er et halvt døgn det, som jeg ikke vet om jeg får ordnet kloakken min, sånn før helga. Selv om han jeg pratet med sa han trodde helt sikkert de i det minste fikk tømt det, om de ikke fikk spylt bort iskladden, så tør jeg ikke tro på det, før jeg vet at de kommer...

Jeg har virkelig vært så fornøyd med renseanlegget mitt, selv med den prisen det kostet så syntes jeg det var verdt hver eneste krone, i fjor vinter. Da den rare lukta på vinteren  ble borte etter at vi hadde dusjet og  vasket klær, ja, det var verdt det, virkelig. Hadde jeg visst at vinter nummer to skulle by på tett kloakk, dass kall det hva du vil, så hadde jeg akkurat nå om noen spurte meg foretrekt drittlukta, ja, det er sant, akkurat nå.....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv