tirsdag 20. januar 2009

Startvansker

Ikke bilen, men jeg. Jeg hadde en lang liste over ting som skulle gjøres på denne fridagen min, men jeg begynte med noe som ikke stod på listen. Sove mer etter at ungene fikk kommet seg på skolen og dermed mistet jeg verdifull tid. For jeg var egentlig ganske våken første gangen etter å ha tatt mitt faste morgenrituale, med røyk og kaffe. I andre omgang tok det litt lenger tid, men var tilslutt sånn passe opplagt med å begynne med neste punkt som heller ikke stod på lista. Måke snø, fysj om, tung, våt, ekkel snø. Og med sur vind som blås tvers igjennom alt jeg hadde på og gjorde det enda kaldere og enda mer guffent. Da jeg så at under bilen var det tilnærmet snøfritt ga jeg meg, jeg har fått måket tre meter omtrent sånn at jeg kan kjøre bilen litt nærmere garasjeporten neste gang jeg er ute å kjører, men egentlig burde jeg bare parkere så nærme veien at all snøen foran bare kan ligge der til det smelter eller blåser bort. Men, grunnen til den lange gjøremålslisten og snømåkingen er jo jentekvelden jeg skal ha her i morgen. Ser med skrekk og gru for meg at noen av dem kan kjøre seg fast, så jeg burde sikkert fortsatt ute. Om så skjer så får jeg håpe de tilgir, som dem har jeg ingen mann som kan måke den tunge snøen vekk. Jaja, sønnen i huset er forsåvidt stor nok, men jeg synes ikke jeg kan pålegge han det da han kommer fra skolen og det nesten er mørkt igjen, så denne gangen får det bli som det ble.

Vel inne i varmen igjen, innvilget jeg meg nok en kaffepause. Som drøyde, jeg tror jeg vet grunnen, det finnes ikke noe kjedeligere enn å vaske hus. Akkurat da jeg holder på greier jeg heller ikke å tenke på at det er så deilig når en er ferdig, for det er det. Da er det godt å sette seg ned da, med kaffe og røyk og beskue all ryddigheten.

Nå er det siste kaffepause før jeg er ferdig, har igjen de to "verste" rommene, kjøkkenet og badet og håper å være ferdig akkurat i tide til å starte med middagen som jeg har tenkt skal være på bordet da mine håpefulle kommer hjem i dag.


Da kan resten av kvelden brukes til morsommere ting, som å trene, se på tv, snakke i telefonen eller rett og slett bare slappe av etter alle dagens gjøremål.

1 kommentar:

  1. Håper trillemoren har kost seg med damebesøket idag og at alle kom seg vell avgårde etter pløyingen din. :O)

    SvarSlett

Bloggarkiv