fredag 6. februar 2009

Pinglekjøreren



Jo mer snø som laver ned, jo saktere kjører jeg, jeg prøver å ikke være en av de som irriterer samtlige, uansett kjønn, ved å være en lusekjører som ikke slipper bilene fram. Jeg blinker meg inn til siden ved første anledning og forsøker å være så taktfull som mulig. Jeg kjenner jo selv på følelsen av å ligge bak noen som pingler seg av gårde av og til, men det er på sommerføre. Ikke på vinteren, med snø, is og slaps. Men rett skal være rett, jeg tar ikke igjen mange biler på vinterstid, og ytterst sjelden kommer jeg bak noen som kjører saktere enn meg, men det hender og aldri, aldri har jeg opplevd at noen av dem blinker seg inn til siden og slipper forbi. Selv om jeg i dag så en som gjorde det, kanskje fordi jeg hadde sluppet forbi den og en annen, og denne lå først, kanskje han skjønte at det var en hyggelig ting å gjøre for bilen som lå bak og kanskje ville gitt på litt mere? Hvem vet, han eller hun ventet ikke på meg, he he.

I dag var det nok en dag med guffent føre. Og som den gode(?) sjåføren jeg er stoppet jeg opptil flere ganger, og ved en bilene tenkte jeg, deg tar jeg snart igjen. Den sladdet seg forbi og ja, det lå vel egentlig litt i kortene at det kanskje kunne dra av veien. Det ble ikke så snart jeg tok den igjen, men jeg fikk rett, noen kilometere senere var bilen utfor veien. Da var det allerede noen på plass for å dra den opp igjen, (sier det noe om min hastighet eller den bilens hastighet?)og tok jeg ikke mye feil var det den som kjørte forbi meg igjen en stund senere.

Nå lengter jeg for alvor etter vår, med sommerskodd bil.(Minuset er at da kommer alle traktorene og campingvognene igjen..) Jeg er lei av hele tiden legge til minimum ti minutter på kjøretiden min, jeg er lei av å kjøre sakte, jeg er lei vinteren.

Under er listen over ting som irriterer andre trafikanter og som stod i Dagbladet i dag. (Og mine kommentarer.)


Dette ubehager oss i trafikken:
1: Å kjøre bak en lusekjører (62 prosent)- gjelder også meg på sommerføre, men ikke et nevneverdig problem på vinterstid.

2: Trange parkeringshus (51 prosent)- prøver så godt jeg kan å unngå disse, men heller det enn å rygge på trange parkeringsplasser.

3: Forbikjøring (33 prosent)- hater når folk kjører forbi ja, spesielt når sikten er lik 0.

4: Lukeparkering (32 prosent)- lenge siden jeg har måttet gjøre, så kan ikke si det plager meg nevnteverdig.

5: Køkjøring (25 prosent)-hat

6: Innkjørsel på motorvei (18 prosent)-ehh...stoler ikke på andre enn meg selv i trafikken, liker det ikke.

7: Feltskifte på motorvei (15 prosent)
-ligger til høyre så sant det er mulig, irriterer sikkert andre fordi jeg sakker farten når det kommer noen og skal inn på veien, se punkt 6.

8: Rygging (14 prosent)- kommer litt an på hvor jeg skal rygge.

9: Rundkjøringer (8 prosent)-bedre enn lyskryss, men stoler fortsatt ikke på andre.

10: Utkjørsel fra motorvei (6 prosent)-ok, deilig å komme seg vekk fra motorveien!

• 14 prosent av de spurte svarte at ingen av de overnevnte punktene plaget dem nevneverdig.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons på oppdrag fra TrygVesta høsten 2008 blant 800 respondenter som utgjør et representativt utvalg av befolkningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv