lørdag 16. juni 2012

Vandreren

Det er noen år siden jeg har sett han nå, karen med hvit frakk, som da brukte å sykle, men som nå tydeligvis hadde gått over til apostlenes hester.
Han plukker søppel, og irriterer seg nok over søpla langs veiene. Da han i dag kom til søpledunkene nede ved veien her jeg bor, tømte han møysommelig lommene på den hvite frakken for søppel som hadde dukket opp i hans vei før han trosset den sure vinden og  fortsatte på hovedveien, stadig byksende ned i grøfta. Noe av det han plukker opp går i lomma, større ting, i et medbrakt nett.

En gang rotet han i min søppel også, rett etter at jeg hadde flyttet inn hadde jeg sett meg nødt til å brenne masse som stod igjen etter forrige huseier. Alt var nok ikke like brennbart, og planen var og få tatt som lå igjen og kastet det på normalt vis. Men før jeg det var kaldt hadde han vært og tatt det opp i sitt hvite nett, og ved neste høvelige anledning ba han meg innstendig om ikke å kaste søppel der. Der inne på min egen tomt.

Egentlig var det litt fint å se han igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv