onsdag 10. oktober 2012

10 år uten

Mandag fikk junior og jeg fikset noe som har manglet på huset vårt i alle de år vi har bodd der, og sikkert en god stund før det og. Men altså, minst ti år.

Helt utrolig, men jeg har ikke tenkt over det, selv ikke da jeg for mange år siden tok vekk deler av røret som lå i humla som vokste opp etter veggene i den ene kroken reflektere jeg over at noe måtte være feil.

Det tok nesten ti år! En dag jeg satt og kjørte bil, jeg tror det må ha vært i august satt jeg og tenkte på mye og mangt som jeg ofte gjør. Blant annet at det er ganske rått i kjelleren...og at en mulig løsning kunne være å sette på sånne svarte plastrør på nedløpene og lede vannet lenger unna husveggen. Det måtte være lurt!

Som tenkt så gjort, allerede mandag var jeg og kjøpte seks meter med plastrør, til mine tre nedløp. Av en eller annen grunn visste jeg at det skulle være tre, selv om det viste seg da jeg kom hjem at det bare var to som var i drift. Det tredje, og egentlig det mest synlige hadde ikke noe rør, bare den ene tuten øverst, som vannet fosset ut i fra i fritt fall når det regnet! Flaut, men nesten ti år tok det og se at det var noe som manglet!!!
Jaja, jeg tok en reserveløsning der og da, og brukte mesteparten av plastrøret som et slags nedløp, bare sånn midlertidig, liksom. Men greit å få det gjort siden det var ventet masse nedbør. De to andre nedløpene fikk nøye seg med kortere varianter.

I helgen da jeg kom hjem hadde det svarte plastrøret forlatt den lille stumpen øverst ved takrenna og da var tiden moden for å gjøre det ordentlig. Eller så ordentlig som det er mulig å få det ut i fra gitte forhold. Jeg tror jeg skjønner hvorfor tidligere eier har brukt tape, ja for stumpen var godt tapet, sikkert for å holde det sammen med røret som ikke lenger var der. Det beste ville jo ha vært å fått vridd litt slik at man kunne festet det med de festene som skal skrus inn i veggen som det forøvrig ikke var noe som helst synlige merker etter. Tape, liksom...

Resultatet ble ikke optimalt, men så godt som det kunne få blitt. Jeg har til og med hektet på plastrør og gravd ned som en forlengelse! Så nå håper jeg på snarlig bedring av kjeller, verre får det i allefall ikke blitt.
Før
Etter






















Neste prosjekt; pipehatt.



2 kommentarer:

Bloggarkiv