tirsdag 22. januar 2013

Kald franskmann

Jeg har aldri vært bort i maken til lyder på en kald bil. Min Peugeot er nok ikke skapt for minus ti eller kaldere. Den skriker og bærer seg og kommer med lyder som ikke ligner på noe annet jeg har hørt tidligere fra noen bil.
I tillegg er den ganske lunefull da den noen ganger bestemmer seg for at vifta til varmapparatet IKKE skal virke med det samme bilen blir startet. Nesten som en straff for at jeg starter den i kulda:
"Jaja, start meg du, men noe varme får du ikke!" 
Vifta kommer snikende etterhvert, men det er ganske kaldt å kjøre noen kilometere uten annen varme enn den i setet.

Dørlåsen er et annet kapittel. Den fryser visst den også og trenger lang tid på å bestemme om den skal være snill og låse seg igjen eller ikke. Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan lure franskmannen, men det virker ikke hver gang, de gangene det ikke virker burde jeg helst vært to. Da må man være rask og samtidig holde igjen knappene på dørene foran. Samtidig.
Kanskje det var for å lure meg den byttet om på låseopp/låseigjenknappen på nøkkelen her en dag det var kaldt? Ikke vet jeg. Det var nok ikke så moro for noen timer etterpå så var det byttet om igjen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv