mandag 12. november 2012

Stressdemens

Et nytt I Form lå i postkassen min her om dagen. Bladet jeg ser fram til, og gleder meg til å få når jeg har lest ut siste nummer. For det står mye interessant i bladet. Om jeg ikke følger opp alt så plukker jeg ofte elementer fra tipsene og setter sammen til et nytt egenprodusert treningsprogram. Eller så får jeg noen tips om sunne og gode retter, ja, jeg leser faktisk blad fra "perm" til "perm".

Denne utgaven som kom nå stod  det om stressdemens. Og hva er så stressdemens?
Hukommelseproblemer er ikke nødvendigvis et tegn, men dersom en de siste seks månedene også har merket seg
*At en har blitt dårligere til å planlegge, huske, fokusere og ta beslutninger.
*Blir lettere irritert, går i stå eller blir apatisk.
* Har problemer med å styre følelser. Lett for å bli sint, gråte osv.
* Om en i lengre tid har blitt utsatt for følelsesmessig eller fysisk stress, pga jobb, studier, familieproblemer, flytting eller andre ting.
Ja, da er en i faresonen.
Jeg har en tendens til å begynne å si noe, miste tråden og vups, så var det jeg skulle si, borte. Og da mener borte. Jeg er faktisk veldig ofte ikke i stand til å finne igjen tråden, eller huske hva jeg egentlig snakket om. Skummelt, men mange har det jo sånn. Et annet tegn er når en legger fra seg ting og ikke husker hvor en la det. Heller ikke et uvanlig fenomen, men jeg har nå tatt alt som stress, og ingenting annet enn det. Og ikke tenkt at det over lang tid kan være skadelig eller uheldig.
Forskere mener nå at det er sammenheng mellom stress og demens. Stressede kvinner har en tendens til å utvikle demens viser det seg, så jeg har vel egentlig bare en ting å gjøre.
Nemlig å prøve å roe ned. For jeg kjente igjen flere av punktene på lista, ikke bare de to jeg nevnte, så jeg bør sikkert jobbe litt med akkurat dette, når jeg får tid, og ikke har en million andre ting på gjøremålslista...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv