onsdag 7. januar 2009

Ufrivillig strømsparing

I dag skulle jeg kose meg med kebab og tv da jeg kom fra jobb. Og hva skjer da jeg skal skru på tven? Alt blir svart, dødt, og det er ingen sikring som har gått, det er ikke liv i kontaktene bak tven, og det viser seg at rommet mitt er mørklagt, trappa, gangen oppe og det ene soverommet. Fint, klokka er passert stengetid for de fleste som driver med strøm og denslags, men det er jo lov å prøve seg så første telefon gikk til firmaet som la opp nytt elanlegg for tre år og tre måneder siden. Flaks for meg så setter de tydeligvis over telefonen på kveldstid så jeg får snakke med en fyr som vagt husker meg. Kanskje ikke så rart, jeg husker ikke hvor mange ganger jeg måtte ringe å purre på dem før de kom den gangen for drøye tre år siden. Alltid så var det noe som var mer prekært og som ga dagsbøter om de ikke dukket opp så jeg ble i lang tid skjøvet nedover på listen. Tilslutt dukket de nå opp og nå kan man jo lure på da om de hadde det litt travelt da de holdt på.

Tilbake til dagens første samtale. Siden mitt elanlegg var såpass nytt og det faktsik ikke var gått en eneste sikring, så mente fyren at feilen muligens var utenfor huset. De skulle gjerne komme og se på det, men da ble det dyrt for meg om det viste seg at det var feil på everkets utstyr (hørt det før? forsøkt å melde feil på telefonen noen ganger....?)Han anbefalte meg å kontakte dem først og heller komme tilbake til dem om det viste seg at det ikke var utendørs. Jaja, klart for telefon nummer to. En hyggelig fyr med vakt svarte og joda, de kunne gjerne komme allerede i kveld, men, så var det det menet da, var det feil inne i huset mitt så måtte jeg betale for visitten. Nå sier det seg sjøl at vi ikke kan ha strøm bare i 2/3 av huset så det fikk briste eller bære og siden de kunne komme med en gang så krysset jeg fingrene for feil på deres utstyr.

De kom og, skjønte fort at feilen var her inne, men som de sa, de var nå på plass og var tross alt billigere enn de andre så de kunne se om de fant feilen og kanskje også fikse den før de dro.

Og det er når håndtverkere begynner å gå tingene dine etter i sømmene at du virkelig føler deg, tja, hva skal jeg si....Med hodelyktene sine så jeg at de lyste opp spindelvevet i kriker og kroker, en død edderkopp i hovedsikringskapet så jeg og...og for ikke å snakke om ledningskaoset, spesielt bak tven der både tv, tuner, dvdspiller, video, forsterker, en sånn liten signalboks, ps2 og hjemmekinoanlegg er tugget sammen. Løse kontakter har jeg og, men ikke på den veggen....Da de lurte på hvor feilen egentlig var og de syntes det så ut som om noe gikk ned i kjelleren sa jeg stopp....Ikke kjelleren....(hadde jeg måttet åpne den døra tror jeg de hadde segnet om av rent sjokk....et rom mindre enn en kvadratmeter og som rommer så mye....)Heldigvis endret ledningen kursen og de endte igjen ovenpå, og der var feilen, det skumle var visst at lyset kom igjen da de målte spenningen i stikkontakten.

De anbefalte meg å vippe ned sikringen på kursen med feil og da jeg sa jeg overlever vel uten tven en stund sa han ene, ja, overlever du uten så er nok det best, det er ikke sikkert du overlever med. Så jeg hadde ingen betenkeligheter med å koble kursen ut. De tok også kontakt med elektrofirmaet og forklarte hva de hadde funnet ut og ba de innfinne seg her så raskt som mulig. Regningen skulle de se på og se hva de fikk til, men er det som det ser ut som en feil på noe av det som var nytt i 2005 så er det da egentlig jeg som skal betale det?

Selv om vi nå skal være sikre på at brannfellen er midlertidig koblet ut, til den blir rettet, så sover ikke ungene oppe i natt, jeg ble vel såpass skremt av det de sa at inntil feilen er ordnet så er soverommene oppe ikke noe aktuelt sted å sove. Mulig jeg overreagerer, men det får nå så være. Men akter å sove litt selv og. Egentlig burde jeg sikkert bruke natten til å fjerne spindelvev i nattens mulm og mørke, men jeg har ingen hodelykt som kan lyse opp i de mørke krokene så det får være. Tror i stedet jeg skal ta kvelden så jeg i hvertfall ikke risikerer å bli tatt på senga i morgen tidlig. Aner ikke når de begynner å jobbe, jeg, men jeg skal være fiks ferdig før de dukker opp i hvertfall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv