søndag 1. mai 2011

Skam dere


1.mai, arbeidernes dag, en internasjonal sådan. Det er endatil en offentlig flaggdag, og det er her jeg kommer innpå dagens bloggtema. Flagget, hvor er flaggene bortover???



Vel, først til eget forsvar, jeg har ikke noe balkongflagg, men hadde jeg hatt hadde det helt klart hatt en selvfølgelig plass på balkongen i dag. Og hadde jeg hatt en flaggstang så hadde jeg da ikke latt den stå naken i dag!!

I dag har jeg kjørt gjennom seks kommuner Søndre Land, Gran, Lunner, Nittedal, Skedsmo, Fet og til sist Aurskog-Høland), inklusiv den jeg bor i, og nesten uten unntak er flaggstengene på gårdene bortover uten flagget i dag. Javel, så er dere bønder, og ikke arbeidere, men dere er jo tydeligvis oppe i otta for å jobbe på åkrene deres denne dagen så da kunne dere jo også tatt dere bryet med å heise opp flagget. Nakne flaggstenger ser tarvelig ut på en dag som dette, og ville aldri ha skjedd 17.mai. Ville det vel? Vi arbeidere flagger da også den dagen dere går rundt og gratulerer hverandre med dagen. Selv om jeg ikke heller i år kommer til å stresse kjøpet av balkongflagg nå i mai. Siden jeg ikke har fått flagget i dag så gjør det garantert ikke på dagen bøndene er så glad i.

Rett skal være rett, et par gårder, har heist flagget i dag, noen har hatt vimpel(men tror ikke det egentlig teller, 17.mai er det nok byttet ut med det norske flagget)
Tommelen opp for disse!



Uansett, jeg synes det er skam at så mange ignorerer denne offentlige flaggdagen og lurer litt på hva dere andre synes? Er det greit at flaggstengene står nakne 1.mai?

Uansett, jeg ønsker alle sammen en fortsatt fin 1.mai!

Internasjonalen

Opp, alle jordens bundne treller,
opp, I som sulten knuget har.
Nå drønner det av rettens velde
til siste kamp der gjøres klar.
Alt det gamle vi med jorden jevner,
opp slaver nå til frihet frem.
Vi intet var , men alt nå evner
til rydning for vårt samfunns hjem.

refr.: Så samles vi på valen,
seiren vet vi at vi får
og Internasjonalen skal
få sin folkevår!

I høyden vi ei frelse venter
hos guder eller fyrsters flokk.
Nei, selv i samling vi den henter:
i fellesskap vi vinner nok.
Alt det stjålne tilbake vi krever,
og for vår ånd et frihets vern!
Vår egen hammer selv vi hever
og slår, mens vi har varme jern.

refr.: Så samles vi på ...

I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
mens ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet:
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.

refr.: Så samles vi på ...

De fyrster har oss slemt bedraget,
– fred mellom oss foruten svik!
Mot tyranni vi retter slaget,
mot krigen selv vi fører krig!
Kast geværet, la rekke brytes!
Deres helter vi slett ikke er.
Og mordbud ikke mer skal lydes
på brødre vi ei skyter mer.

refr.: Så samles vi ....

Arbeider, bonde, våre hære
de største er, som stevner frem!
Vår arvedel skal jorden være,
vi sammen bygge vil vårt hjem.
Som av rovdyr vårt blod er blitt suget,
men endelig slår vi dem ned.
Og mørket, som så tungt oss knuget,
gir plass for solens lys og fred.

refr.: Så samles vi på valen

(Internasjonalen er arbeidernes internasjonale kampsang fremfor noen. Skrevet av Eugéne Pottierunder Pariserkommunen i 1871, og er senere oversatt til utallige språk. Norsk utgave kom i 1904.)

2 kommentarer:

  1. jeg har gått i tog, og vært flink jente og sunget Internasjonalen (til pappas store fortvilelse, dog ikke like mye nå som for 20 år sida, meeen)!

    SvarSlett
  2. Flott innlegg Sidsel og jeg er helt enig med deg i Bygstad var der et flagg og se gjett hvem som flagret ikke han du tror men foreldrene.
    På vei til Bergen så var der neimen ikke mange flagg og se heller.

    SvarSlett

Bloggarkiv