fredag 13. november 2015

Kontaktlinser til besvær

Alle som har begynt med linser vet sikkert hvor vanskelig det er å ta dem ut igjen den første gangen, alene, hjemme. Det som gikk så glatt hos optikeren viser seg og være et sant lite hjemme på badet.
Som linsebruker de siste 33 årene skjønner jeg ikke hvordan det kan oppfordres til å se i speilet når linsene skal ut. For blingser man ikke litt ekstra da? Jeg tror det og dermed blir det vanskeligere å få tak i linsa og få tatt ut før en er så rød at det ser ut som man har vært på fylla minst den siste uka.
Jeg bruker aldri speil lenger, hverken når linsene skal inn, eller når linsene skal ut.

Da jeg begynte med linser for ja, sånn ca 33 år siden ble jeg utstyrt med harde linser og en liten sugekopp til å ta linsene ut med på kvelden. Jeg var ikke så veldig bevandret i linsenes verden og kjente kun to jeg visste brukte linser og begge disse hadde myke linser som de kokte i et dertil egnet apparat om natten, men jeg ble sendt hjem med små harde linser som skulle gnukkes og gnis i to forskjellige rensevesker før de ble lagt i beholderen sin for natten.

Vel hjemme og klar for første uttak av linser, med store deler av familien rundt for å bivåne dette underet, som i det minste skulle ta vekk en av mobbegrunnene mine. Fram med speil og den lille lyseblå sugekoppen. Det gikk jo ikke, hver gang den nærmet seg øye ble fristelsen til å lukke øyet alt for stort og når jeg greide å holde det åpent så bommet jeg og traff alle andre steder på øyet enn på linsa. Hvordan jeg tilslutt fikk den ut husker jeg ikke, men det jeg husker er at det samme skjedde hver eneste gang til jeg fikk lov å gå over på myke linser etter første kontroll. Da gikk uttagningen som en drøm, jeg opplevde heller ikke det som junior styrte med i går, da han hadde linser på hjem for første gang. Da linsene endelig var ute lignet nok øynene veldig på broren min sine da han begynte med linser og skulle ta dem ut første gang. Med tre erfarne linsesøstre fikk alle samme telefonen, hvordan får man dem ut? Mulig vi hadde tre forklaringer, men husker fremdeles sms'en som kom en stund senere. " Fikk dem ut, kall meg bare rødøye."

Helt utenkelig for meg å leve uten disse siden jeg ikke kan opereres med laser.

2 kommentarer:

  1. Onkels rødøye-kommentar blir hyppig sitert hos oss også om vi har linseproblemer. Er det en ting jeg gjerne ikke skulle ha arvet, er det dårlige synet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sånn med meg og :) skulle ønske jeg ikke hadde gitt det dårlige synet videre selv.

      Slett

Bloggarkiv