lørdag 8. oktober 2016

Veiarbeid

Noe av det morsomste jeg gjorde som barn var å leke i sandkassa, eller sandhaugen, med små biler fra Matchbox og lignende. Små miniatyrutgaver av ordentlige biler, lastebiler, busser, dampveivalsere, traktorer også videre. Og vi lagde veier, forseggjorte veier, og tunneller som raste nå sanda tørket, men vi kjørte forsiktig på veiene og gjennom tunnellene med disse små bilene våre som muligens ikke var ment for sandkassa, men du så gøy det var.

Var vi flere som lekte sammen hadde vi først en fordeling av bilene, det gjaldt å være rask og kreve førstevalg, andrevalg osv. Etter at vi hadde fått oss en bilpark samarbeidet vi om veibyggingen, og den største diskusjonen eller krangelen lå i hvem som fikk være Korsbrekke og Lorck eller Sigurd Hesselberg. Det beste var altså førstnevnte, "fritt for å være korsbrekkelorck", og når det var okkupert var det "sigurdhesselberg". Vi greide nesten ikke å si navnene for det var viktig å få det ut først for å slippe å ende om som taperen. Taperen måtte nemlig være en lokal maskinpark, " æsj, da må jeg være Brødrene Odden, kan vi ikke begynne på nytt?"
Etter at fordelingen av firmaer var klart startet altså den møysommelige jobben med å bygge veier. Men som regel rakk vi å leke mange timer på disse nybygde veiene også, om vi ikke gikk lei og begynte med noe annet.

Grunnen til at jeg kom på dette i dag var veiarbeidet med nye E18 ved Ørje. Jeg synes de har holdt på lenge der og de lager mange midlertidige veiløsninger underveis. Jeg forstår at det ikke er så enkelt som i sandkassa, men det må da koste enormt mye og lage alle disse ekstra veiene? Eller skal alt tilslutt bli den nye veien, jeg skjønner liksom ikke helt planen. Men jeg får smøre meg med tålmodighet og vente spent på resultatet, men ut fra hvordan det ser ut der nå så virker det som om det er lenge til enda.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv