torsdag 27. november 2008

Julekalender

Nesten alle ukeblader kommer med tips om hvordan bli ferdig til jul, velmente råd om planleggingen av gjøremålene fram til den store dagen. Da alt skal skinne og glitre. Også en selv, for de aller fleste har lagt inn forslag om minst to dager med egenpleie.

Når en sitter og titter på disse forslagene, for selvfølgelig skjønner jeg at det bare er forslag, så er mye av kosen, for de får jo alt til å høres så idyllisk ut, lagt til kveldstid. Inviter venner på risengrøt og gløgg, inviter venner med barn til juleverksted, inviter til ditt og inviter til datt. Hva da med alle, for vi er nokså mange som jobber skift. Og som er på hjemme når andre er på jobb og omvendt. Burde ikke også alle disse få en plan for hvordan komme i mål til jul? Kanskje de ikke en gang får feiret juleaften sammen med familien? Kanskje de rett og slett kjører et løp for at andre skal kunne komme til dekket bord?

Jeg trenger ikke disse velmente rådene, jeg har funnet min egen måte å komme i mål, for jul blir det alltid. Og når juleaften kommer er alle gaver kjøpt, alle kort sendt og styret med maten, tja, det har jeg vel på en måte overlatt til andre etter at jeg ble skilt. En jul med ungene i barndomshjemmet mitt, julen uten kan jeg like gjerne spise kebab på juleaften. Sist jul spiste jeg en egyptisk lokal rett med blekksprut! Ikke spesielt godt, men det var det jeg fikk servert.

Men det jeg egentlig ville fram til var at disse planleggerne egentlig bare stresser meg og mitt opplegg. Er jeg en dårlig mor fordi jeg ikke lenger baker sju slag, tre av dem sammen med gode venner og bytter? Er jeg en dårlig mor fordi jeg ikke lenger fikser juleverksted sammen med ungene som ikke har sneven av interesse lenger? Er jeg en dårlig mor fordi jeg kuttet ut pakkekalenderen etter at jeg fant uåpnede pakker fra samme kalender sommeren etter?

Nei, jeg tror vi alle er fornøyd med julen også her hos oss. Og siden faktisk adventstiden og forventningene er en like stor højdare som juleaften pynter vi tidlig i desember. Så til helgen skal jeg gjøre som Gjertrud og finne fram den store kassen med julepynt og mandag, da begynner julen i vårt hjem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv