søndag 28. desember 2008

Evig optimist

I hvertfall sånn nesten. Jeg har kommet opp i en alder der jeg begynner å kjenne meg selv og vet at jeg ikke ser like optimistisk på alle ting, men i går var jeg optimist.

Etter nærmere 11 timer på jobb begynte jeg å tenke på alt jeg skulle gjøre da jeg kom hjem fra jobb, blant annet hva jeg skulle spise. Nå greide jeg ikke helt å bestemme meg mens jeg gikk der og rasket med meg så jeg endte opp med mat for flere dager. Og potetgull, den lille søte posen med ost og løk. Desserten.

Planene var store, jeg skulle til og med unne meg et lite glass vin, hadde jeg tenkt. Finne en fin film på tv og kose meg.

Men hva skjer når jeg kommer hjem? Usj, for det første er det kaldt, så etter å ha fått dratt på seg koseklærne måtte jeg under pleddet på sofaen først, før jeg orket å begynne med noe som helst. Svitsjer igjennom kanalene og finner ingenting som ser kjekt ut, hverken som snart begynner eller i det minste har startet. Så i stedet fikk jeg lest et av bladene som har kommet i posten og som jeg tydeligvis har begynt å abonnere på.

Noe fyr i ovnen fikk jeg heller aldri, ikke fordi jeg ikke fikk det til å brenne, men det var liksom så kaldt i rommet at jeg ikke orket å forflytte meg fra pleddet for å gjøre opp.

Maten jeg kjøpte fikk stå i fred, det tok for lang tid å lage så smakte på en skinke jeg fikk med hjemmefra som var så røykt at jeg rett og slett mistet matlysten. Det var med nød og neppe jeg orket desserten etterpå. Og noe vin kom det heller aldri i glasset, det ble kaffe, kaffe og atter kaffe før jeg tilslutt bestemte meg for heller å legge meg og få en god, lang natts søvn. Åtte timer var planen så stilte klokke, var så vidt våken og fikk stoppet bråket klokka ni, men må nok ha sovnet igjen, for jeg våknet igjen for ikke så lenge siden. Jeg trengte vel mer enn åtte timer i natt da.

Men optimismen fortsetter i dag! Nå skal jeg snart, bare jeg har fått i meg nok koffein og nikotin komme meg på badet og komme meg ut en tur. Det er for meg en vanlig søndag selv om det for de aller fleste er en del av jula så er jula på en måte over når en må jobbe alle romjulsdagene. Så jeg får nyte fridagen min på best mulig måte, og prøve å glemme den hersens klokka bittelitt, også i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv