torsdag 9. mai 2013

Learn by doing

Jeg er en racer på å lese bøker, men når jeg avslutter boka, husker jeg kanskje innholdet en stund, tittel er borte umiddelbart, og det tar ikke lange tiden før navnet på forfatteren er glemt og. Jo, klart jeg kan en del navn på forfattere, men å huske hvem som skrev hva, der må jeg melde pass, såfremt det da ikke dreier seg om en god venninne, Randi. Da husker jeg både tittel og forfatter. :)
Men for å bli trygg på en oppgave jeg skal utføre så nytter det med andre ord ikke å lese seg fram til det. Jeg må lære det, ved å utføre det.

Husker ikke helt når jeg egentlig begynte å miste konsentrasjonen, slik at det jeg leste ikke lenger festet seg. Kanskje var det etter 7. klasse? Jeg var relativt flink på skolen fram til da mener jeg å huske, men når mobbingen startet i 8.klasse ble det vanskeligere å lese og få med seg det en leste. Jeg kunne uansett ikke bruke det til å være aktiv i timene, min jobb var å forsøke å være så usynlig som mulig i klasserommet, gjemme meg bak ryggen på personen foran og bli minst mulig lagt merke til. Skulle jeg være så uheldig og bli oppdaget, og kanskje måtte lese så gikk ikke det så bra. Bokstavene var der, men jeg slet med å lese dem riktig, jeg stotret og stammet og pulten hoppet. Kanskje det var da det ble vanskelig å få med seg det jeg leste? Jeg vet ikke, men det jeg vet er at jeg nok er mer praktisk enn teoretisk.

Nå er jeg inne i ny jobb, og det er mye å sette seg inn i, og her er det bare å lære underveis! Etterhvert vil jeg nok, når jeg har vært gjennom alle tenkelige settinger, føle meg trygg og senke skuldrene, jeg vet at dette blir supert når jeg kommer dit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv