mandag 25. januar 2016

Så var det denne hålka igjen

- Du må bare gi bånn gass, sa sjåførlærer Pål, vi var på glattkjøringsbanen i Gan, på glattkjøring må vite i 87, eller 88, sikkert en av de få som ikke husker hvor lenge jeg har hatt lappen.
- Nei, jeg vil ikke det, svarer jeg og før jeg fikk sukk for meg hadde Pål selv tråkket på sin gasspedal og gitt meg denne farten han mente jeg burde ha for å framprovosere en sladd.
- Hva faen driver du med, glefser jeg til sjåførlæreren.
Han forklarer, igjen, at det er derfor jeg er her, dette er det tryggeste stedet å teste ut glattkjøringen på og at det er helt ufarlig.
Det er da jeg forteller han at jeg ikke har tenkt å få noen sladd, noen gang.
Han undrer hvordan jeg har tenkt å unngå det, la være å kjøre hele vinteren?
- Nei, jeg skal aldri kjøre så fort at jeg får denne sladden, svarer jeg, men tenker at jeg kanskje rett og slett ikke skal kjøre på vinteren, når det blir glatt, at det var ganske lurt for å unngå slenger og sladder på vinterføre.
Vi kom oss fra glattkjøringsbanen, det nærmet seg sikkert oppkjøring og, og noe riktig må jeg jo ha gjort for jeg fikk lappen, og holdt min lovnad til både sjåførlæreren og meg selv. Kjøre pent, eventuelt ikke kjøre overhodet på vinterføre og jeg har så langt unngått å få noen store slenger på bilen. Mange vintre kjørte jeg overhodet ikke, bodde i Oslo og hadde greit med kollektivtilbud, hvorfor utsette seg for denne vinterkjøringen da? Etterhvert har jeg måttet da, kjøre, på alskens føre.med piggdekk i pinglefart.

Som dere forstår, jeg har aldri vært noe vintersjåfør, etter at far omkom i 2002 har lysten til å kjøre på glatta blitt enda mindre.
Men jeg må jo, og tar tar mine forholdsregler, og jeg har faktisk byttet pigg mot piggfritt. Dette gjør at jeg kan sko meg for guffent føre lenge før piggdekkfristen og ikke behøve å bekymre meg for hålke flere uker før det er lov å legge om til piggdekk.
Ellers kjører jeg mye tidligere og legger inn god margin for å komme tidsnok når jeg vet det er glatt. Jeg legger inn at jeg skal kunne slippe forbi meg de som kommer bak og at jeg skal kunne få kjøre i mitt eget tempo. Jeg prøver faktisk å stanse så fort jeg kan om jeg ser det kommer biler bak meg, men liker dårlig når jeg får biler helt oppi støtfangeren, da kan det hende en busslomme glipper fordi jeg føler meg presset til å kjøre fortere enn jeg liker, blant annet fordi jeg er livredd for å bli hengt ut på facebook som sinkekjører og få beskjed om å levere lappen osv. Alle har nok sett noen av disse som spyr ut eder og galle og rakker ned på folk som er redd for både sitt eget og andres liv, og kjører etter forholdene, vel, noen ganger er det sikkert trygt og kjøre fortere, men ikke hån de som er redd glatta. Vær så snill..... jeg er sikker på at de aller fleste hadde kjørt kollektivt i stedet for om det hadde vært et kollektivtilbud å leve med. Jeg vet jeg hadde lagt livet mitt i hendene til en bussjåfør på sånne dager om jeg hadde kunnet.

I dag var en av disse dagene igjen, men vi ble advart allerede i går kveld, om underkjølt regn og glatte veier, så når jeg la meg i går visste jeg at jeg i dag skulle kjøre tidligere, og at jeg skulle kjøre en annen vei som blir saltet og dermed  komme meg greit på jobb også i dag.Men i dag da jeg stod opp og leste lokalavisen på nett var det første jeg så en alvorlig ulykke på veien jeg hadde tenkt å kjøre, stengt var den da og det er den visst fremdeles. Mot underkjølt regn er det bare en ting som virker, det er å avpasse farten og kjøre etter forholdene og håpe det ikke blir langvarig.

Kjør forsiktig, husk noen er glad i deg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv