tirsdag 6. januar 2009

Tanker rundt det som skjer i Gaza

Hvem har ansvaret for konflikten?
Israel
Hamas
Begge


39% mente det samme som meg.

Jeg har forsøkt å sette meg inn i det som skjer i Gaza og Israel om dagen. Må innrømme at jeg har måttet bruke mye tid på å tette mine huller i historiekunnskapen for å få den røde tråden i det. Da jeg gikk på skolen og hørte om delingen av Israel hadde jeg null interesse og det var så langt unna at det på en måte aldri angikk meg. I dag er jeg voksen og innser at det er ikke langt unna. I fjor drømte jeg om å reise til Jordan eller Israel for å feriere. Nå vil jeg ikke en gang tenke på å reise tilbake til Egypt med det første.

Jeg har lest om selvmordsbombere, Gazastripen som ikke er bredere enn fra huset vårt og til sentrum her vi bor i gjennomsnitt og så langt som det er fra meg og til jobben, altså fire mil langt. Og at på denne lille stripen bor det 1,4 millioner mennesker, de bor med andre ord som sild i en tønne. De har ingen steder å gjemme seg for bomberegnet fra Israel og hver dag kampene pågår er det sivile liv som går tapt. Jeg har lest om Hamas som har kjempet seg til makten og lederen som nå åpner for å drepe sivile jøder verden over og jeg har lest om Israel, og innrømmer at det er her de største hullene i kunnskapen nå er. Peres har uttalt at de forlot ikke Gaza for så å ta landeområdet tilbake. Så hvorfor denne krigføringen?

Nå tror jeg at jeg har skjønt hva konflikten dreier seg om og ser at igjen er det to religioner som kriger mot hverandre. Og skjønner også at dette mest sannsynlig ingen ende har. Leste i en avis i dag at så mange som 70000 selvmordsbombere hadde meldt seg for å hevne seg på Israel. Disse kom ikke fra berørte Gaza, men fra et annet islamsk land. Hvordan skal noen greie å stoppe denne grusomme krigen dersom andre, les muslimske, nasjoner skal blande seg inn? For og hevne det som skjer med palestinerne.

Jeg tror ikke jeg noensinne vil kunne skjønne denne konflikten 100%, men det jeg skjønner er at for noen er ikke et menneskeliv mye verdt.

4 kommentarer:

  1. Hei,, dette er et interresant tema.! Vi har om det i Rle.! Og jeg lurer på om du er villig til å hjelpe meg.! Jeg skal skrive to sider om to spørsmål om hvilke spørsmål muslimer opptar i dag.! Så har du noen spørsmål? Du virker veldig erfaren.! :D tusen takk.<3

    SvarSlett
  2. skjekker klokken 20.00 i kveld og i morgen kl: ca 15.05 :D

    SvarSlett
  3. visst ikke du har noen sprøsmål er det helt ok.:D jeg bare lurte på om du har noe idee.;)

    SvarSlett
  4. Beklager, Siril, hadde nok ikke hatt så mye å komme med, om jeg hadde sett kommentarene tidsnok eller.

    SvarSlett

Bloggarkiv