torsdag 14. april 2016

Talentløst

I 34 år har jeg brukt kontaktlinser nå.
I nesten alle år med omtrent samme styrke som jeg har i dag. Tror jeg var minus sju da jeg begynte, nå er jeg minus åtte på begge øyne. Og burde selvfølgelig alltid ha backup, med linser eller briller....
Joda, i vesken min ligger som regel noen linser, på jobben har jeg også linser liggende, men ikke i bilen, ikke før i dag.

I går var det jentekveld eller symøte, kall det hva du vil siden ingen syr så foretrekker jeg å kalle det jentekveld. Mens vi sitter og prater så begynner jeg å klø litt i høyre øye, og kjenner at det skjer noe med linsa der. Med mitt noe svake syn ser jeg jo også at jeg sitter med en linse på fingeren, men jeg synes den ser veldig halv ut, noe de en av de andre damene bekrefter. Jeg gnir litt til og synes jeg kjenner resten av linsa, men avfeier med at det er innbilning. Dessuten er det det minste problemet.....Med minus åtte, en linse (på det ikke dominante øyet) og ca en mil å kjøre hjem har jeg egentlig et større problem, for hvor har jeg veska mi? Hjemme....
Får en linse av en av damene, hun er også nærsynt, minus tre.... Den største feilen da gjør jeg nok når jeg bestemmer meg for at jeg skal sette minus tre på venstre øye og ta den jeg ar der over på høyre, fordi jeg synes jeg ser best på høyre øye. Som tenkt, så gjort. Jeg ender opp med to ganske vonde linser som jeg ikke kan kjøre hjem med. Men damen med linser i vesken kjører meg hjem så jeg kan ta på briller og bli med tilbake i noen timer til. Høyre øyet kjennes uggent ut, men jeg tenker det er fordi jeg har gnidd litt for mye.

I dag hadde jeg tilfeldigvis og kanskje heldigvis linsetime på Brilleland. Jeg nevnte linsa som hadde delt seg og sa jeg synes jeg kjente den andre halve linsa oppe under øyelokket, selv om jeg kanskje ikke trodde helt på akkurat det. Men joda, den andre halvdelen hadde satt seg fast og måtte pirkes ut av kyndige optikerfingre. Og fri og bevare så godt det var å få vekk halv linsa.

Nå har jeg lært, i bilen som jeg som oftest har med meg og som jeg ikke kan håndtere med ei linse, ligger nå mine gamle briller og fire stykk linser. Denne situasjonen her, den skal jeg aldri mer komme oppi!!!

Bildet er lånt hos: http://www.denblaabrille.dk/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv