torsdag 5. mai 2016

Knekt koden?

Mons har av og til hatt behov for medisiner. De være seg ormekur, smertestillende eller antibiotika. Og nå den siste uka også øyedråper. Jeg kan love at det er en vill kamp og der katten nok oftest går seirende ut av kampen mens medisinene, det være seg tabletter eller flytende ligger igjen på golvet og jeg er full av nye kloremerker.

Orme/markkur har blitt løst med tablett med kjøttsmak, men også den har han forsøkt å legge igjen om jeg ikke har greid å pakke den inn i en skikkelig godbit. Nå har han fått kur til å ha i nakken, og den skal vi nok greie å gi han?!?

Flytende antibiotika og smertestillende har blitt prøvd med sprøyte der mer enn halvparten freses ut igjen og katta har forsvunnet under et sted der man ikke får tak i han. Mine forsøk på å lure det inn i bløtfór har resultert i vegring av den maten og stor skepsis til matfatet generelt. Og med en katt som stadig går ned i vekt er ikke akkurat det det han trenger.

Nå går Mons på antibiotika mot mulig urnveisinfeksjon. Jeg ba denne gang om piller, tenkte at det måtte være enklere, tross alt, og få lurt i han.Kuren han fikk med flytende antibiotika etter sist slåsskamp burde visst tatt en eventuell urinveisinfeksjon også, men som allerede nevnt så fikk jeg neppe i han alt han skulle ha, og heldigvis leget sårene seg fint allikevel.
Første gikk greit i bløtmaten, men neste, det var ikke snakk om at han spiste noe fra den boksen igjen. Jeg forsøkte å knuse dem og blande i kokt fisk, og joda, første gang skled det ned, men neste gang, rørte han ikke seien. Jeg prøvde å løse det opp i kokt fiskevann, og det forsvant, men bare den første gangen. I dag leste jeg et tips om å knuse tabletten og blande det med smør og så gni dette på labben hans, og kanskje det er det er det som er "medisinen"? Han vasket det bort i allefall og ble ikke lurt med noe mat heller, og det beste, det datt en liten kladd med smør på gulvet som han frivillig spiste opp!!! Så har jeg knekt koden nå? Det blir spennende å se i kveld!!

Øyet blir behandlet med øyedråper, nerven er skadet, men forhåpentligvis ikke permanent. Han lukker øyet litt mer nå enn tidligere, men han reagerer fremdeles ikke på berøring av værhår eller om jeg kommer nære øyet hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv