onsdag 6. desember 2017

Progressive linser

Som nærsynt hele livet ble det trøblete når jeg merket at jeg stadig oftere fikk problemer med å lese på kort hold. Jeg som var blitt lovet som ung, med brilleglass som colabunner, at jeg aldri ville bli langsynt (bare tull) Ikke har synet mitt hverken stabilisert seg eller begynt å gå tilbake heller som det ble sagt da jeg bikket -7 som 13 åring.

Vel, i dag er jeg - 8,5, og blitt langsynt opp på toppen av det hele så da var det å begynne med disse lesebrillene da, som en får kjøpt i de fleste butikker, billige og funker greit, dersom man hadde dem med seg overalt. Men jeg er linsebruker, ikke brillebruker og brillene ble ofte igjen på bordet, eller i veska, eller et annet lurt sted. Og var aldri der når jeg trengte dem, for å lese det både det med liten og stor skrift på kort hold.

Så på siste linsekontroll bestemte jeg meg for å teste ut progressive linser.
De første jeg prøvde så jeg som en hauk (ser de godt?) på kort avstand, men på langt hold slet jeg. Jeg kunne ikke kjøre bil med disse linsene, enda de var behagelig å ha på og justerte synet på kort hold. Dessverre fantes ikke disse linsene i den styrken jeg da måtte opp i, for å beholde synet både på kort og lang avstand og jeg fikk teste ut en annen type. Som var veldig gode den første uka, men etter det fikk jeg svømmende syn og trengte igjen briller når jeg skulle lese bok eller på telefon. I samråd med optiker ble vi enige om at jeg kanskje trengte briller utover dagen og jeg gikk inn på et abonnement på progressive linser...

Nå har jeg gitt opp, de siste to, tre ukene hadde jeg ikke ordentlig syn, hverken på korte eller lange avstander, det har vært tåkete og hverken øyedråper eller blunking har hjulpet. Tilslutt var jeg så sliten av det at jeg ikke orket å bruke disse linsene lenger, så nå er jeg tilbake på rene nærsyntlinser i -8,5 og + 1 briller ved behov. Jeg kan igjen kaste linsene når kvelden kommer og må nok bare innfinne meg med at jeg ikke kan bruke progressive linser. Dessverre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv