mandag 18. desember 2017

Juleforberedelsene

De som kjenner meg vil nok beskrive meg som litt over middels julete, allefall med tanke på at jeg er tidlig ute med jula.

1. desember er julegardiner, snømenn, nisser, duker og nissehus på plass. Røkelsesbrenner i alle oppholdsrom. Og kalendergavene til "ungene" har vært klare en god stund.

Julegavene er også i boks og blir pakket inn en koselig desemberkveld med kongerøkelse og julemusikk.

Julekaker, tja vi har satset på julegodteri vi, for de spises opp, men en eller flere kvelder har blitt satt av til dette. Og så har det vært tomt gjerne før jul, bestemorkulene har vi kanskje laget både to og tre ganger.

År etter år, når nyttårsaften er omme er jeg mer enn lei jula og rydder den ut gjerne 1. januar.

Sånn har det vært, men i år endret liksom alt seg. Jeg har pyntet til jul hjemme, gardiner, snømenn, nisser og tre blir det i år også, men tomme kakebokser, og nissehuset står der jeg satte det på nyåret i fjor, sammen med masse annen pynt som ikke vil bli luftet denne jula. For første gang siden jeg ble mamma har det heller ikke vært noen adventskalender til mine håpefulle.

Gavene har vært klare lenge, og jeg har pakket dem inn selv, selv om tanken slo meg at jeg skulle la butikkene gjøre det, men papirene de kunne tilby var ikke fine nok så da tok jeg den jobben, i det minste.

Jeg kommer ikke til å være så mye hjemme denne julen tror jeg, en dag eller to kanskje, jeg er nok sammen med kjæresten min her hos han det meste av tiden, og så feirer vi juleaften med store deler av familien min, en sånn barndommens jul. :) Uten ungene dette året, dessverre, men sånn har det jo vært, annenhvert år.


Bortsett fra julepyntingen har jeg liksom ikke noen egne juletradisjoner når vi kommer til selve høytiden, kanskje denne julen derfor blir som den blir?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv