tirsdag 26. juli 2011

Samlet i sorgen

Det har nå gått en halv uke siden terroren rammet Norge.
Det har vært dager fyllt av tanken på at dette ikke skal skje i landet vårt. At dette må være en vond drøm, men dessverre, det viste seg at en gal manns verk, ikke var et vondt mareritt, men derimot et nitidig arbeid av denne gale mannen fram mot det rette tidspunktet.
Sist fredags bombeattentat mot Regjeringskvartalet og massakren på Utøya gjorde at hele landet samlet seg i sorgen, medfølelsen og sjokket og viste at landet står sammen når det gjelder. Selv om det denne gangen var rettet mot Arbeiderpartiet så har det rammet en hel nasjon, og engasjert hele verden.

I dagene som har gått siden attentatet har den ene vonde historien etter den andre kommet, tvstasjonene har sendt nonstop om denne tragedien som rammet Norge den 22.07.11. Fortellingene har vært vonde, nyhetene har vært vonde, og det er så altfor mange som ikke får fortalt sin historie. Pr i dag er det 76 som måtte bøte med livet på grunn av denne gale mannen som fikk sin berømmelse sist fredag. " Jeg vil heller bli hatet en glemt" har han uttalt.


Det har vært tunge dager, det har vært uvirkelige dager, tankene har vært hos alle de pårørende, enten i Oslo eller på Utøya, at min egen 16 årige datter i år hadde snakket om å reise på Utøya og delta på årets sommerleir har nok forsterket mye. Heldigvis måtte venninnen hennes som hun skulle dratt sammen med jobbe.

I går var jeg med å gikk i en lokal variant av rose/fakkeltog, jeg har sett tvbildene fra de store byene, der flere tusen deltok, men selv i min kommune var det svært mange som stilte og var med å viste sin sterke protest på terroranslagene på Utøya og i Oslo.

3 kommentarer:

  1. Det er helt tragisk, jeg har ikke ord. Har prøvd å skrive opptil flere blogginnlegg, men sletta alt jeg har skrevet, fordi jeg ikke klarer å sette ord på noe av det som har skjedd. Lettere muntlig, men skriftlig er vanskelig...

    SvarSlett
  2. Ja, det satt langt inne og ikke ble det helt det jeg hadde tenkt eller, ord er rett og slett fattige og som du påpeker, skriftlig, verre en muntlig.

    SvarSlett
  3. en gal manns verk..som ødelegger mange familier og ungdommer...må han få sin straff.føler med alle som har blitt rammet med tapet av sine kjære og nære...dere vil ALDRI BLI GLEMT..

    SvarSlett

Bloggarkiv