søndag 6. november 2016

Resirkulering

Lykken var stor da vi fikk papirdunk sammen med søppeldunken. Og den var stor da vi kunne kaste plast sammen med vanlig restavfall. Den var enda større da glass- og metallbeholderen plutselig stod sammen med mine to søppelkasser for et par uker siden!

Jeg har forsøkt å sortere i flere år og forsøker å sortere søpla mi så godt det lar seg gjøre. Mat og matsøppel i grønn pose. Søppel i poser fra butikkene. I benken har jeg også beholder for glass og metall og har i ujevnt tempo levert disse på gjenvinningstasjonene som nå er borte. Papir og papp ble også samlet opp og levert til egen dunk kom på plass.

På trammen har jeg en rød beholder for småelektrisk, batterier, lyspærer, spraybokser og annet farlig avfall. Så lettvint, bare gå ut på trammen med det og levere boksen når den er full.

Er det noe mer jeg kunne ønsket meg nå for å gjøre sorteringen enklere så måtte det være for eksempel en egen pose til ødelagt tøy, en rød pose for eksempel som man kan levere klær som har gjort nytten sin og vel så det i. Jeg stopper ikke sokker og strømper, jeg bøter ikke truser og disse skal ikke sammen med søpla, nei, de skal leveres i kontainer for klær. Nå synes ikke jeg det er stas og levere undertøyet mitt til Frelsesarmen eller Uff eller hva nå alle disse innsamlingene for klær heter, selv ikke vasket synes jeg det er greit å tenke på at det skal sorteres ut igjen og bedømmes om det kan brukes om igjen til noe. Nei, jeg vil helst putte det i en søppelpose sammen med restsøpla, men klar i sorteringesanlegget til ROAF er ikke bra, enda verre er disse sekkene man kjøper ved i, da tugger det seg helt på sorteringsbåndet som skille plast, mat og annen søppel.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med kommunens sorteringstilbud, og jeg tror på at det må være  lettvint for å få med alle på jobben, jo enklere, jo bedre, det vet vi alle, så håper at alle norges kommuner følger opp og gjør det like lettvint for sine kunder!!

Bilde er lånt hos: facebook.com/roaf.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv