torsdag 5. april 2018

Den tiden av året

Vi er inne i april, og vips, så er skattemeldingen, eller selvangivelsen eller hva det nå heter nå, kommet på altinn.

Like spennende hvert år, først om en i det hele tatt får logget seg inn på nettstedet som det virker som alle skal inn på samtidig, og som derfor veldig ofte har hatt store problemer med å takle pågangen. Deretter for å se hvordan det gikk med skatten året før, blir det penger tilbake eller blir det smell?

Jeg har ofte fått smellen servert, liten eller stor, like surt hvert år, at jeg allerede har brukt opp pengene og på en måte lånt dem av staten, er en mager trøst, når alle rundt en snakker om tilbakebetalingene som venter. Og en tenker at det skulle ikke være mulig å få baksmell og legger skylden på ligningsvesenet som ikke greier å beregne riktig skattekort, en bestemmer seg også for å sette opp skatten resten av det året en er inne i for å unngå smell påfølgende år.

Jeg innrømmer at det ikke har skjedd så ofte, at jeg har husket å sette opp skatten, jeg betaler baksmellen og så blir det liksom glemt. Helt til det nærmer seg nytt år og tiden blir for knapp. Jeg har sittet i desember med kalkulatoren inne på altinn og prøvd å regne meg fram til neste års skatteoppgjør, og skjønt at baksmellen er et faktum og uten tid til å rette det opp....

De siste årene har jeg ikke brydd meg før selvangivelsen har kommet, men jeg er rask med å logge meg inn når det er klart. Så også i går, og endelig, etter mange år har også jeg greid å betale mer enn nok skatt og kan se fram til en hyggelig utbetaling en gang ut på sommeren!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv