fredag 27. juni 2014

Lyden av

I dag morges da jeg trente hørte jeg en lyd som minnet meg om barndommen. Da jeg klikket to manualer mot hverandre kom denne lyden som brått sendte meg tilbake til barndommens klikk klakkuler. Husker ikke navnet, jeg tror vi kalte dem klinkekuler, men det er jo disse små glassaktige kulene som har det navnet, så er neimen ikke sikker. Er det noen som kan hjelpe meg med navnet, kanskje?

Husker jeg hadde noen, var de blå, og søstrene mine røde og gule. Husker at storesøster hadde størst kuler, mens mellomstesøster og jeg hadde litt mindre kuler og klinke med. Kulene som hang i to tråder og skulle klikkes mot hverandre. Når en ble skikkelig dreven kunne man faktisk med et visst tempo få kulene til å treffes på oversiden av hånda i stedet for under (som alle greide). Misset du kunne kulene så ganske hardt der de traff, ofte knokene, men holdt du på for nære ansiktet kunne du risikere å få en smell for eksempel under haka.

Måtte låne bildet hos : http://moffelitens.blogspot.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv