torsdag 29. august 2013

Mitt navn er SiDsel, med d

Hvor vanskelig kan det være?
Igjen og igjen opplever jeg at navnet mitt blir feil skrevet, Sissel med dobbelt s er visst det veldig mange vil bruke. Tiltross for at jeg alltid påpeker at det er Sidsel med d. Ikke to s'er.
Ille er det  jo at noen i familien min også skriver feil og da synes jeg det er litt flaut å påpeke at det er feil, men får jeg sjansen uten å gjøre vedkommende forlegen så opplyser jeg om feilskrivingen. En annen ting er når jeg har skrevet navnet mitt -riktig- og jeg får svar tilbake -feil med dobbelt s. Når noen skriver på min vegg på Facebook og skriver til Sissel, når navnet mitt står riktig skrevet på toppen av siden, ja, da, da koker det litt innvendig. Tror folk at jeg har skrevet navnet mitt feil? At jeg ikke kan skrive mitt eget navn?
Mulig jeg er litt over middels opptatt av navn skal skrives riktig. Sikkert mye på grunn av alle feilene jeg selv har sett, mellomnavnet og etternavnet mitt er også lett for mange å stave feil....Kanskje også fordi jeg jobber frilans i avis og der skal navn skrives og staves riktig, og ja, for en tid tilbake skrev jeg feil navn selv på et intervjuobjekt. Vedkommende het Kaare og jeg tenkte ikke på at det gikk an å skrive det på noen annen måte enn med å... Dagen etter at det stod på trykk så jeg på Facebook at han hadde kommentert noe og jeg så også at jeg hadde gjort en, for meg, kjempebrøler! Skaden var allerede skjedd i avisen og jeg kunne ikke annet enn å beklage og legge meg flat neste gang jeg så han. Skal sies at han kanskje ikke er lik meg på feilskrivingen av sitt navn. Han føyset av det da jeg beklaget, men jeg kommer aldri til å skrive hans navn eller noens Kåre feil igjen, nå vet jeg det finnes alternative skrivemåter!

Dette var dagens lille hjertesukk.

Mvh.

Sidsel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv