tirsdag 15. juli 2014

Sporhund

Selv når jeg røkte (har jeg noengang gjort det liksom?) så hadde jeg god luktesans. Jeg brukte det sågar som unnskyldning for ikke å slutte å røyke. Hvordan skulle luktesansen min bli da? Da kunne jeg sikkert fått jobb som sporhund, fleipet jeg.

Som kjent sluttet jeg å røyke, 4½ år siden om noen få dager. Luktesansen ble bedre, som naturlig er. Jeg kan kjenne lukten av nyslått høy, i dag lukten av kamille når jeg løp, lukten av felt treverk osv. Lukter som bare er gode. Men "gode" lukter, som f.eks enkelte folks skyllemiddel, parfyme eller shampo kan, når nesen min jobber på høygir oppfattes som illeluktende. Som sammen med  lukter som river i nesa, og ikke har snev av godlukt i seg blir påfallende og faktisk tilslutt slitsomme.
Noe av det verste som jeg kommer på nå er svett tøy som har tørket på kroppen og som brukes i enda en dag eller to, dette lukter langt fra parfyme og jeg kan forstå at noen har valgt å kaste ut et menneske fra et treningssenter på grunn av denne lukten..
Men som nevnt lenger opp, faktisk er det ikke alle gode lukter som lukter godt heller
.
Enkelte dager brekker jeg meg av noens skyllemiddel, det lukter helt sikkert godt, men for meg så blir duften så overveldende at jeg blir kvalm. Nå er en av kundene som lukter skikkelig skyllemiddel her. Det river i nesa og jeg gruer meg til hver gang han kommer og skal handle.

Denne og lignende parfymer fra DKNY kan få meg til å brekke meg, godlukt som for meg er vondlukt. Bildet er lånt hos: www.kk.no


Har du svettet i tøyet ditt, ikke bruk det en dag til, eller enda en dag, vask det. Bildet er lånt hos: www.newswire.no 









2 kommentarer:

  1. Jeg er heller ikke blodfan av enkelte typer vaskemiddel og parfyme, og jeg får gjerne hodepine av det. Samtidig er jo sånn tett knyttet til den dumme (og nå familiegreia) astmaen....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får brekningsfølelse av mye av det, men heldigvis ikke astmaanfall :)

      Slett

Bloggarkiv