fredag 22. juli 2016

Englandsbøssa

Siden tidlig på 2000 tallet, kanskje på slutten av 90-tallet har ungene og jeg spart penger til Liverpooltur. Vi kalte sparebøssen "englandsbøssa" og den var hellig. Det ble aldri tatt en krone derfra om det manglet litt småpenger til noe, og det var det det var på bøssa, mest småpenger. Pantepenger og lommerusk ble puttet oppi boksen og av og til gikk jeg i banken og satte dem på en konto kalt Liverpoolkonto.

Første gang vi tømte kontoen var i 2003, vi skulle på ferie til Frankrike og da var dette kjekke lommepenger på turen. For syns skyld lot vi litt stå igjen på kontoen, for drømmen om Liverpooltur den levde videre. Og vel hjemme begynte vi å spare på nytt.

Året etter skjedde det igjen, en annen ferietur, til Italia den gangen, bøssa og konto ble igjen kjærkommen som lommepenger, og dette gjentok seg hvert år, før vi i 2012 endelig kunne bruke pengene fra Englandsbøssa og Liverpoolkontoen på Liverpooltur og vår første kamp på Anfield.

Etter det har kontoen forsvunnet, men englandsbøssa har fått bestå, navnet blir den nok ikke kvitt. Fremdeles er det kun lommerusk og pantepenger og nå har den fått en solid dose igjen etter og ha vært i Sverige og pantet for 350 kroner, dersom jeg noensinne greier å pante oftere så kan det hende det blir slutt på sparingen, og jeg lover, jeg tenker det hver gang jeg panter. At neste gang da skal jeg ikke vente så lenge før jeg oppsøker panteautomaten. Føler meg ganske dum og ofte uglesett når jeg står foran panteautomaten med 3-4 søppelsekker... Men enn så lenge lever englandsbøssa, Og så får vi se om ikke "ungene" og jeg kan knerte den sammen igjen, kanskje allerede om to uker d vi skal til London og se Liverpool mot Barcelona på Wembley?
Englandsbøssa våres er hellig den dag i dag.

Fra en Londontur min lille familie var på for et par tre år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv