tirsdag 24. juli 2012

Løper for lenger liv


Etter å ha vært storrøyker i mange år valgte jeg for over to og et halvt år siden og legge røyken vekk og si meg ferdig med den gifta.

Det var så lett med Champix at jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke hadde sluttet før, men bedre sent enn aldri er det jo noe som heter og der var jeg.

Jeg syntes ikke jeg spiste noe mer som kompensasjon for røyken. Jeg som hadde elsket sjokolade ble veldig bevisst på inntaket og begrenset det veldig. Dog la jeg på meg, kilo for kilo, til jeg en dag hadde gått opp 18 hatefulle kilo og det på mindre enn et år. 

Hallo, hvordan var det mulig? Jeg spiste da ikke mer enn før syntes jeg så fikk time hos legen etter et drøyt år som røykfri for å sjekke stoffskifte, for det måtte da være noe riv ruskende galt her?

Neida, stoffskifte var som det skulle, derimot var kolesterolet høyt, veldig høyt. Så jeg ble bedt om å endre kosthold og mosjonere mer utenom de allerede godt innarbeidede styrketreningsøktene mine. 
Jeg skulle altså prøve å opparbeide meg kondisjon!!!
Det var nesten enklere å endre kosthold siden begge mine håpefulle var villige til å begynne å spise det samme som jeg nå skulle spise for å få ned det farlige kolesterolet. Kondisjonen var det verre med... Men, jeg begynte å gågge, gikk og løp litt, gikk og løp, tre kilometere, eller to. Første gang jeg greide å løpe hele to kilometer var 22.juli i 2011. Jeg var så kry av egen innsats og helt til klokken 15.30 den dagen så var det det jeg tenkte på. At jeg hadde fått lønn for strevet! Alle vet jo hva som skjedde den dagen og at jeg hadde greid å løpe to kilometer ble veldig ubetydelig i den katastrofen Norge opplevde.

Uansett, jeg løp i lang tid mine to kilometer jeg og kunne etterhvert løpe tre, fire og plutselig en dag hadde jeg løpt en mil! 

Nå er det innarbeidet. Jeg løper minimum fire dager i uka, og minst to mil tilsammen, alt over en bonus. To mil er det som har vist seg å være minimumskravet for å holde kolesterolet nede. For jeg har fått det ned, først ved å endre vaner, men måtte ha hjelp av piller i fire måneder. Nå er jeg pillefri og har et kolesterol innenfor normalen!!!

Fikk en mms av typen med et avisoppslag, løping forlenger livet med seks år. 


Nå har jeg nok muligens røyket opp noen år, men kanskje løpingen min har gitt meg noen av disse årene tilbake? Jeg velger å tro det og fortsetter mine løpeturer, jeg, men nå like mye fordi det er blitt en livsstil som jeg simpelthen ikke kan greie meg uten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv