lørdag 28. desember 2013

Nok vind nå

I natt har det vært et motbydelig vær, og da hørte ikke jeg torden eller så lyningen. Nei, jeg våknet nok av det, men om det var noe mer etterpå så ble det overdøvet av regn og vind som slo mot rutene. Dog var jeg så oppegående og våken at jeg nappet ut både tv og modem, bare sånn for sikkerhetsskyld. Det var derfor jeg oppdaget takplata borte på naboens jorde, et dråg av en bølgeblikkplate på tre meter og 70 cm bredde, og siden den lignet på taket i garasjen min så trengte jeg ikke være noen rakettforsker for å forstå hvor denne kom fra. Det var bare å komme seg ut for å redde takplate og se på ødeleggelsene (syn for guder, i truse, boblejakke og joggesko, men litt fascinerende at det går an å gå i truse ute klokka halv ni på morran den 28.desember).

Et stort gapende hull i taket på min garasje var synes som møtte meg når jeg åpnet porten, og trusselen om at også enda en plate snart ville reise av gårde var overhengende, den var bøyd og slo heftig i vinden. Jeg flyttet for sikkerhetsskyld bilen som utrolig nok hadde unnsluppet den flyvende takplaten. Jeg tør ikke engang tenke på om det hadde kommet et menneske gående der når plata har kommet med vinden, den har faktisk "flydd" 20-25 meter...

Frustrasjonen, fortvilelsen og hjelpesløsheten jeg følte når jeg så taket, gleden jeg følte når forsikringsselskapet mitt, if, sa de skulle sende noen for å sikre taket. Og lykkefølelsen når to biler svingte inn på gårdsplassen min og fikk taket midlertidig på plass igjen i vinden.

Jeg har innsett at garasjen min er moden for utskiftning, bjelkene er pill råtne og jeg har tittet på nettet (når det kom tilbake i ettermiddag) etter garasjer, for der er jeg nå, jeg vil helst ha nytt, rive det gamle og erstatte med nytt som tåler vind og vær, det høres unektelig fristende ut.

Jeg har trodd at jeg liker dette milde været som har preget vinteren så langt, men nå er jeg tilbøyelig til å heie på at Kong Vinter skal komme og ta over for denne forferdelige vinden som tar internettet mitt, drivhuset mitt,(ja, det har forsvunnet en del eller to på det i natt også)og nå tilslutt garasjetaket. Hva blir de neste?










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv