onsdag 8. januar 2014

Frykt

Hva er egentlig frykt?

I følge Wikipedia er dette definisjonen på frykt : 
Frykt eller redsel er en følelse som man kjenner ved trussel eller risiko, både ekte og innbilt. Redselen kan også forklares som en ekstrem oppfattelse av situasjoner, tilstand, saker, mennesker og liknende, f.eks. mørkeredd. Redselen varierer kraftig fra person til person, og kan strekke seg mellom en mild følelse av uro og ekstrem redsel, kalt paranoiaskrekk eller fobi.
Redsel er et fenomen fra en adferd-modifikasjon, men fenomenet kan forklares uten at redselen kobles til det. Å avvise sin redsel får ofte ikke ønsket effekt. Man kan lære seg å bli redd for saker, og dette er koblet til det emosjonelle sentret i hjernen. Redsel er et veldig fundamentalt instinkt, og er mye koblet til amygdala neuronene i hjernen.
Jeg kjenner veldig på frykten om dagen, frykten for mer vind som kan ta deler av garasjetaket igjen, frykten for at det skal skje og at det skal komme et menneske, en bil, eller noe annet der akkurat da. Frykten for hvordan regningen for sikringen faktisk vil bli seende ut, frykten for at pengene ikke skal strekke til, og jeg kunne nevne i fleng.
Jeg er redd for at alle jeg bryr meg om skal ha det vondt og lide.
Og jeg ser at frykt kan komme etterhvert, det forklarer åssen jeg kan ha blitt redd for f.eks mus. Sm ung hadde vi hjemme hamstere, ørkenrotter og hetterotte og jeg var da ikke redd for disse..
Jeg har vært livredd for det store smellet hele barndommen og til godt langt opp i tenårene. Den kalde krigen skremte meg nok mer enn noe annet.
Jeg er redd for å kjøre på hålka.
Jeg er redd for andre ting også, redd for ikke å strekke til, redd for at ting vil fortsette å føles så blytungt som nå, redd for ditt og redd for datt.
Er det noe dere andre frykter mer enn noe annet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv