onsdag 12. februar 2014

Idiotkjøring på vinterføre

I dagens VG kan man lese at 32% flere blir skadet i vintertrafikken enn ellers i året. Og som UPsjefen påpeker virker det som om kjørerådene går inn det ene øret og ut det andre.

Ja, for de aller fleste er det nok sånn, jeg følger mine egne kjøreråd, eller sunne fornuft om du vil. Og det er og ikke stole på noen andre enn meg selv, tilpasse farten etter føret, for å være føre var, holde avstand og ikke ta noen unødvendige sjanser. Dermed unngår jeg de farligste situasjonene. 

Men jeg merker at jeg og andre, som faktisk følger kjørerådene, om det er UPsjefens eller sin egen sunne fornuft, vi blir mektig upopulære. 

Jeg forsøker hele tiden og passe på så jeg ikke får biler bak meg, kjører inn på busslommer og slipper forbi, for å unngå farlige forbikjøringer som jeg vet vil komme om jeg ikke hjelper til. Så jeg svinger til side til det kjedsommelige. Og kan ikke unngå og få med meg at dersom det er litt mer enn en halvkilometer mellom busslommene eller muligheten til å stanse for å få sluppet noen  forbi så begynner bilen bak og  presse på. Nesten opp på støtfangeren din. Er det mørkt er det svært mange som velger og gi deg fulltlys som blender en såpass at en faktisk risikerer å kjøre forbi et potensielt stoppested, eller så bruker de hornet for å få deg til å skjønne at du er en pest og en plage. 
Det nyeste er å oppdatere status på facebook har jeg sett. "Kan vedkommende som kjører en f.eks blå Volvo der og der vennligst parkere og gi fra seg lappen, den har ikke noe på veien å gjøre" osv. Ikke at jeg skjønner at det og oppdatere status på hålka når en sitter bak rattet er så smart eller lovlig, men det blir gjort.

Tallenes tale er klar:
Andelen skadde kvinnelige sjåfører har økt med 43%.
Sjåfører mellom 21 og 50 har størst personskade i møteulykker.
Jeg representerer begge disse kategoriene, og føler meg ikke truffet, bank i bordet.


Bildet er lånt hos: http://www.goodyear.eu/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv