lørdag 21. februar 2009

Selvgjort er velgjort, for noen

Det beviste Alexander Rybak med sitt bidrag i kveldens Melodi Grand Prixfinale. En fengene låt som bare er nødt til å komme høyt i den internasjonale finalen. Hvilken låt, hvilken utstråling og engasjement! Ingen over, ingen ved siden. Og den absolutt beste låten. Godt å se at så mange i Norges land er enig med meg og at navn ikke nødvendigvis behøver å ha en betydning.



Like velgjort var ikke kveldens festmåltid. Det begynte så bra, jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, jeg hakket løk og strimlet gulrøtter og følte meg riktig så ovenpå da jeg stekte dette sammen med bacon, kjøttdeig og brødsmuler og tilsist, en pakke, avsilt Nora surkål. (Det var bak på denne pakken jeg fant oppskriften.) Siden jeg er kjent for ofte å jukse og ty til halvfabrikata var det naturlig for meg også å bruke en sånn pakke med paideig. Det får da være måte til å overdrive kokkekunnskapene.... Men jeg burde sikkert tatt en telefon og spurt noen hvor mye 1 1/4 dl ble i stedet for å tolke det til 12,5 desiliter, selv når jeg brukte et halvliters mål som jeg tenkte å fylle en gang til og enda litt til, så innså jeg fadesen da jeg hadde helt opp i en halvliter, 1 og 1/4 dl er bare litt over 1 dl....Tja, deigen min ble jo en smule suppe, men jeg er ikke helt tapt bak en vogn. Jeg har da hvetemel i skapet. Etterhvert lignet det mest på en gjærdeig, konsistensen var den samme, og også oppvasken minnet svært mye om gjærdeigsoppvask. Jeg tok allikevel sjansen på å lage maten ferdig, nesten som en innbakt pizza i stedet for en pai. Og det smakte egentlig helt greit, selv om det sikkert kunne vært stekt litt mer i bånn (har bare overvarme i ovnen min).



Det er fortsatt masse igjen så kan sikkert spise rester også i morgen, da uten vin selvfølgelig, og neste gang jeg lager denne retten, ja, da får jeg det helt sikkert til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv