mandag 15. oktober 2012

Årets første snøfall

Da jeg tok lappen i Oslo i 89 og var på glattkjøring, kjørte jeg veldig pent påglatkjørings banen, så pent at sjåførlæreren ble ganske irritert og sa at det var meningen å kjøre fort og få sleng her. Jeg sa da at jeg neppe kom til å kjøre mye bil på vinteren, og om jeg gjorde så kom jeg til å kjøre pent, så! Jeg har vel aldri vært størst fan av vinteren, i allefall ikke som sjåfør.

Det kom snø mange steder i går, hos meg så jeg noe som lignet på sludd, men det ble ikke noe ut av det. I dag er det mange + grader både her og mange andre steder og faren for glatte veier er vel derfor redusert i lavlandet, men i høyden så bør en være obs!

http://www.nettavisen.no/vaer/article3492935.ece

Hos oss er begge hustandens biler nå vinterklare. En med pigg og en med piggfrie dekk.
Jeg er av de som ikke venter, selv ikke om det er piggdekk. Jeg vet at vinterføre kan drepe. Derfor tar jeg risken med å legge på piggdekk også om det er altfor tidlig. Men til vårt forsvar, nå har jo folk blitt bedt om å sko seg for vinterføre i de fleste fylker på Østlandet denne helgen så satser på at de ser gjennom fingrene om en skulle bli stanset med piggdekk. Det har også herover vært morgener som har hatt hålkepartier etter regn og påfølgende kuldegrader så, kom ikke her og si at jeg bryter piggdekkloven! Den kommer jeg til å bryte om nødvendig så lenge jeg lever. For om tre dager er det ti år siden far omkom på norsk, glatt vintervei, med piggdekk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv