søndag 14. oktober 2012

Vinterdekk - igjen

Så var den første snøen meldt. Og forsikringselskapene hadde vært ute med truslene sine om feil skodde biler og reduserte utbetalinger. Da var det bare en ting å gjøre. Legge om.

Jeg er forsåvidt ikke den siste til å legge om jeg da, jeg er ganske pysete og redd vinterkjøring så jeg trenger ikke mange oppfordringene, jeg. Er lett å be der. Selv om jeg denne gangen syntes det ikke var så lenge siden jeg faktisk la over til sommerdekk. I mai, må vite. Det vil si jeg kjørte med sommerdekk halve mai, juni, juli, august, september og nesten halve oktober. Fem måneder sommer liksom, ikke veldig mye. Men så har det ikke vært mye sommer i sommer heller da... Og jeg la nok lovlig sent om siden jeg kjørte piggfritt.

Jeg har lagt på min piggfrie denne gangen også, men det var ikke uten styr. Bråkete bil på første prøvetur. Hva pokker? Jeg kan ikke ha disse lydene, her må dekkene av igjen. En mulig løsning, kanskje boltene var for lange? Sette på andre bolter. Den ene bolten ble ødelagt. Joda, trygt å kjøre med tre, så lenge de sitter godt. Ut å kjøre, lyd bedre, men langt fra bra, bytte bolter igjen og det var da bolt nummer to på samme hjul også viste seg å være ødelagt. Ups!
Nå er de lange vinterdekkboltene på igjen. Tre stykker, vel og merke. Den fjerde nektet å la seg tvinge på plass. Jeg må nok ut å kjøpe nytt hjulnav og to nye bolter til sommerdekkene, men dit er det langt til.

Ønsker alle en flott søndag og bruk gjerne dagen til å legge om!! Bedre føre vàr, enn etter snar!


2 kommentarer:

  1. Som sagt; jeg la om i juli. Veldig flaut, og jeg er glad verkstedmennene latet som de ikke syntes jeg var teit.
    Kjenner jeg meg selv går det sikkert litt tid før jeg får på vinterdekken óg. Flaks at jeg har jobben i rimelig gangavstand... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg sluppet å kjøre på vinterføre hadde jeg gjort det. Satt langt inne og gå over til piggfritt, men fordelen er jo at en kan kjøre med de lenge både før og etter dumme frister. La på piggdekk på sønnens bil i går (min gamle..)

      Slett

Bloggarkiv