tirsdag 9. desember 2008

Julen i boks

Ingen jul uten bestemors sjokoladekuler. Gjerne lagd i to omganger, for disse får bein å gå på her i huset. Så i kveld fikk håndballkamp være håndballkamp, her skulle det "bakes" og smakes på familiens favoritt. Oppskriften har blitt til ved litt feiling og prøving, min bestemor kunne nemlig lage disse kulene uten oppskrift, så når jeg ringte bestemor før jul for å få oppskriften var alt på slump, omtrent en kopp med melis osv. Heldigvis hadde jeg vett nok til å skrive ned oppskriften før hun døde, så jeg kunne fortsette å minnes disse deilige sjokoladekulene som bestemoren min var best på å lage. Mine er bare en etterligning.
Nå skal det sies at det første julegodteriet er borte, datteren likte de tydeligvis og gjorde rent bord. Det blir ikke lagd en vending til..







50-100gr smeltet margarin
1 plate kokesjokolade
Litt kakao
Litt kaffe
ca 1 dl melis
1 ts. vaniljesukker
Kokosmasse

Noen dråper romessens.

Trill kuler og rull den i kokosmasse. Oppbevares kjølig...

NAM NAM, men husk som jeg sa, bestemor tok alt på slump, så målene har jeg lagd sjøl...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv