lørdag 1. september 2012

Jeg har en plan

I dag var jeg på en jobb for avisa. Jeg var på en gård der de dyrket og drev gården økologisk. Jeg innrømmer, jeg ble kjempefascinert. Av gården, av stedet og av alt de hadde dyrket frem og solgte på gården sin.

Jeg har ingen gård, men jeg har en stor tomt, nesten to mål tomt faktisk. Et mål der huset og garasjen står. Der jeg har plen og noe som skal minne om blomsterbed. Noen enorme bjørker og en hekk. Det er stedet nedenfor hekken som bare har grodd igjen og som er et eneste kaos. Gjennom hekken og ned til dette nesten et mål store arealet har jeg en trapp så det ligger faktisk bare venter på og blir brukt. Og nå vet jeg hva jeg skal bruke det til!

Første året vi bodde her sådde jeg solsikkefrø på stedet, fuglene spiste opp det meste, tror vi hadde en eller to, kanskje tre solsikker der når høsten kom. Året etter prøvde jeg meg på et grønnsaksland der. Noen poteter ble satt i jorda og gulrotfrø ble sådd. Det kom igjen både potet og gulrøtter, men jeg hadde nok sviktet litt både når det gjaldt luking og tynning. Det ble liksom ikke så mye å spise. Siden har denne biten av tomta ligget brakk. Mens jeg tenkte på hva jeg kunne bruke den til.

Som sagt i dag fikk jeg en plan. URTEHAGE, selvfølgelig er det det jeg skal ha der, og får jeg rensket opp så kan jeg vel også ha litt grønnsaker der?

Jeg har allerede snakket med både mor og en av søstrene mine om planen og håper jeg får hjelp av begge når det nærmer seg å sette planen ut i livet. Men det er lenge til. Først må vi gjennom en vinter, men så, så skal det bli urtehage, og ja, jeg gleder meg skikkelig til å starte!

Tok jo noen bilder i avisens øyemed, men dette bildet her tok jeg for meg selv, katten med et grønt og et blått øye som koste seg i, ja, nettopp urtehagen på gården.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv